Windows 10 versiopäivitys
Microsoft julkaisee pari kertaa vuodessa uuden Windows 10-version. Nämä tuovat uudistuksia ja parannuksia käyttöjärjestelmään.
Osa ohjelmista, kuten Adoben uudet versiot, vaativat tietyin välein uudempaa Windows-versiota että suostuvat koneelle asentumaan.
Versiopäivitykset eivät poista tiedostojasi koneelta, mutta varmuuden vuoksi kopioi elintärkeät tiedostosi talteen.
Päivitys kestää 1-2 tuntia koneesta riippuen, koneella ei voi päivityksen asentuessa tehdä muuta.
Jos koneellesi on tarjolla versiopäivitys niin se näkyy Software Centerin Operating Systems-välilehdellä. Nyt tarjolla oleva päivitys on nimellä:
Windows 10 21H2 UPGRADE GUI
Huom. Joskus Software Center pitää päivittää painamalla F5 että päivitys tulee näkyville.
1. Tarkasta että koneellasi on C-asemalla tarpeeksi vapaata levytilaa. Noin 50 Gb on riittävä, Microsoft suositus vähintään 32 Gb.
2. Ennen päivitystä varmuuskopioi tiedostosi, varmuuden vuoksi.
3. Käynnistä kone uudelleen
4. Tarkasta että olet joko telakassa tai Metropolian lankaverkossa kiinni, langatonta verkkoa ei suositella. Päivitys onnistuu myös etänä.
5. Tarkasta että VPN ei ole Cisco AnyConnectissa yhdistettynä.
6. Laita kiinni laturi koneeseesi, jos et ole telakassa tai jos kone ei lataa telakassa ollessa.
7. Avaa Software Center ja valitse Operating Systems-välilehti
8. Jos koneellesi on tarjolla päivitys, valitse se ja asenna päivitys. Päivitys kestää koneesta riippuen 1-2 tuntia. Tiedostojen lataus voi kestää kauan, joten asennus käynnistyy viiveellä.
9. Kone testaa ennen varsinaista päivtystä että voidaanko päivitys asentaa koneelle. Jos se ei mene läpi, päivitys peruuntuu. Ota yhteys helpdeskiin syyn selvittämiseksi.
10. Kun päivitys on valmis, kone on palannut kirjautumisikkunaan. Taustakuvaan pitäisi olla OS version päivittynyt.
11. Kirjaudu koneelle ja katso että kaikki toimii.
Version tarkastus
Komento winver kertoo asennetun Windows 10 version.
Kuvassa Windows 10 versio 21H2.
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Päivitys voi joskus jumiutua, mutta koskaan tähän mennessä ei ole dataa kadonnut päivityksessä. Jos kone on kauan kumahtaneena samalle prosenttiluvulle.
Käynnistä uudelleen tietokoneesi sekä laite, jossa vika ilmenee.
Jos uudelleenkäynnistys ei auta, tee Helpdeskille palvelupyyntö osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai lähetä sähköpostia osoitteeseen helpdesk at metropolia.fi
- Created by Marko Mård, last modified on 20.5.2022
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 9 Next »
- No labels