Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Ulkopuolisen käyttäjän käyttäjätunnus

Ulkopuolinen käyttäjätunnus tarkoittaa tunnusta, joita voidaan luoda käyttäjille jotka osallistuvat johonkin projektiin, kurssiin, hankkeeseen tai muusta syystä käyttävät useasti vuodessa Metropolian koneita, esim. auditorioissa, mutta eivät ole Metropolian henkilökuntaa. Yleisimmin nämä ovat joko Wiki- tai Moodle -käyttöön tarvittavia tunnuksia projekteille jotka tehdään yhteistyössä muiden organisaatioiden kanssa. Näillä tunnuksillä pääsee myös kirjautumaan Metropolian koneille.

Kumppanitunnuksiin verrattuna niillä on eroa vain sen verran, että ulkopuolisen tunnuksen käyttäjä saa vähemmän käyttöönsä Metropolian kirjautumista vaativia palveluja ja näillä käyttäjillä ei ole sähköpostilaatikkoa tai -osoitetta Metropolian sähköpostijärjestelmässä. Heidän tietoihinsa viedään muun palvelun tarjoajan esim. oman työnantajansa antama sähköpostiosoite. Ilman sähköpostiosoitetta ulkopuolisen tunnusta ei voida luoda, koska järjestelmistä lähetetään myös sähköpostiviestejä. Jos ko. henkilöllä ei ole sähköpostiosoitetta, tunnuksen tilaajan tulee kehottaa hänet hankkimaan esim. ilmaisten sähköpostipalvelujen tarjoajien kautta sähköpostiosoitteen ennen tunnuksen tilaamista.

Ulkopuolisen käyttäjän käyttäjätunnuksen hankintaprosessi

1. Omistaja (projektin tai hankkeen Metropolian yhteyshenkilö) tekee palvelupyynnön helpdeskiin ulkopuolisen tunnuksen luomiseksi ja toimittamiseksi loppukäyttäjälle.

...

Aktivointisalasana on voimassa 45 päivää, jonka jälkeen pitää hakea uusi aktivointisalasana. Ohjeet uuden aktivointisalasanan saamiseksi ovat samat kuin unohtuneen salasanan tapauksessa.

Ulkopuolisen tunnuksen voimassaolon päättyminen

Mikäli tunnuksen voimassaolo päättyy ennen tarpeen päättymistä esim. projektin tai hankkeen keston venyessä, vain Metropolian yhteyshenkilö (eli tunnuksen omistaja) voi ilmoittaa Helpdeskiin voimassaolon jatkumisesta. Ulkopuolisen henkilön, joka tunnusta käyttää tulee olla yhteydessä ko. henkilöön. Yleensä tunnuksen omistaja on se henkilö joka on luovuttanut tunnuksen luomisen jälkeen henkilölle tunnuksen aktivointilapun.

Oman tunnuksensa omistajaa voi myös tiedustella Metropolian helpdeskistä ottamalla yhteyttä joko selaimella osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai sähköpostilla heldpesk@metropolia.fi

Unohtunut salasana

Tunnuksen käyttäjä ottaa yhteyttä tunnuksen omistajaan. Yleensä tunnuksen omistaja on se henkilö joka on luovuttanut tunnuksen luomisen jälkeen henkilölle tunnuksen aktivointilapun.Tunnuksen omistaja ottaa yhteyttä Metropolian helpdeskiin. Tunnuksia, tunnuslappuja ja salasanoja ei saa lähettää sähköpostilla eikä tekstiviestinä. Salasanan uusiminen tapahtuu myös ulkopuolisten tunnusten osalta samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin käyttäjätunnusten.

...