Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

1. Vaihda salasanasi VÄLITTÖMÄSTI osoitteessa https://salasana.metropolia.fi
2. Ilmoita asiasta Helpdeskille soittamalla Helpdeskin puhelinpalveluun, 09 7424 6777 (avoinna arkisin klo 8–16). Jos puhelinpalvelu ei ole avoinna, ilmoita asiasta tekemällä palvelupyyntö osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai sähköpostitse helpdesk@metropolia.fi


1. Ohjeita huijauksen tunnistamiseen

Yllä olevassa esimerkkikuvassa on kuva eräästä huijausviestistä, joita metropolialaisille tuli aikaisemmin. Tässä ohjeessa kuvattu esimerkki koskee Microsoft Outlookin työpöytäsovellusta, mutta useimmat sähköpostiohjelmat toimivat samaan tapaan.

  1. Siirrä hiiren osoitin linkin päälle. Tässä tapauksessa "Recover Delayed Messages" on linkki. Linkki on aina se kohta viestistä, jota viestin lähettäjä kehottaa klikkaamaan.
  2. Kun hiiren osoitin on linkin päällä, ilmestyy Outlookissa URL-osoite näkyville hiiren osoittimen viereen. Joissakin sähköpostiohjelmissa URL-osoite ilmestyy näkyville esimerkiksi alapalkkiin tai johonkin muuhun kohtaan. Joissakin ohjelmissa myös linkin saa näkyville klikkaamalla sitä hiiren kakkospainikkeella.
  3. Katso URL-osoitetta ja erityisesti yllä olevassa kuvassa punaisella ympyröityä osaa. Se ei viittaa esimerkiksi toimialueeseen metropolia.fi tai johonkin muuhun selkeästi tunnistettavaan, luotettavaan kohteeseen. Linkki johtaa siis tuntemattomalle sivustolle, joka todennäköisesti antaa mahdollisuuden kirjautua käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Jos "kirjaudut", salasanasi ja käyttäjätunnuksesi päätyy rikollisten haltuun. Näin he pääsevät kirjautumaan niillä.
  4. Jos olet erehdyksessä klikannut linkkiä, näet osoitteen selaimen osoiterivillä. Tässä esimerkkikuvassa sivu näyttää päällisin puolin samalta kuin Metropolian Outlook-sähköpostin kirjautumissivu, mutta kiinnitä huomiota selaimen osoiterivillä näkyvään osoitteeseen.

2. Tarkastele viestiä kokonaisuutena

Metropolia ei tyypillisesti lähetä mitään tämän kaltaisia sähköpostiviestejä. Kaikkiin linkin sisältäviin viesteihin on suhtauduttava varauksella varsinkin, jos niiden sisällössä on jotakin vähänkin odottamatonta.


3. Tarkista lähettäjän todellinen osoite

Joskus tietojenkalastelija onnistuu lähettämään sähköpostin niin, että jopa lähettäjän osoite näyttää oikealta. Vaikka tarkistaisitkin lähettäjän osoitteen alla olevan ohjeen mukaan, se ei ole tae viestin aitoudesta.

...

Jos osoite viittaa toiseen lähettäjään kuin mitä lähettäjän nimessä väitetään, on viesti todennäköisesti huijaus. Joskus kuitenkin myös lähettäjän osoite on mahdollista väärentää, tai viestejä on voitu lähettää murretulta sähköpostitililtä. Siksi lähettäjän osoite voi näyttää myös aidolta, vaikka kyseessä olisi huijausviesti. Tästä syystä on tärkeää aina tarkastella viestiä myös kohdissa 1 ja 2 neuvotulla tavalla.

4. Kysy Helpdeskiltä

Jos olet epävarma jonkin viestin aitoudesta tai tarvitset apua aitouden tunnistamiseen, otathan yhteyttä Helpdeskin puhelinpalveluun, 09 7424 6777 tai tekemällä palvelupyynnön osoitteessa https://hd.metropolia.fi. On parempi olla varma asiasta kuin joutua huijauksen kohteeksi. Helpdesk auttaa erittäin mielellään näissä asioissa. Mahdollisimman aikainen ilmoitus tietojenkalastelusta auttaa Tietohallintopalveluita estämään tietojenkalastelun jatkumisen.

...