Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

1.  Mitä on henkilön manipulointi?

Kun puhutaan henkilön manipuloinnista silloin, on kyseessä tilanne, jossa henkilöä yritetään manipuloinnin avulla saada luovuttamaan tietoja tai dataa. Tapoja on useita erilaisia, mutta yleisimmät tavat on, kun huijari tekeytyy esimerkiksi IT-tuen edustajaksi tai työkaveriksi. Huijaukset voivat tapahtua verkossa, puhelimitse tai kasvotusten. Manipuloinneista vaarallista tekee se, että ne ovat tarkasti suunniteltuja. Yleensä huijaaja kerää taustatietoa uhristaan, jotta yhteydenotto olisi mahdollisimman uskottava. Sen jälkeen huijaaja ottaa yhtyettä uhriin ja yrittää luoda uskottavan tuntuisen kanssa käymisen. Lopuksi kun uhri on saatu tekemään toivottu toimenpide, huijaaja tekee petoksen. Tärkeintä on tiedostaa, että pienikin määrä tietoa huijarille voi olla tarpeeksi yhdistää tiedon olemassa olevaan tietoon, jonka seurauksena huijari voi päästä käsiksi sisäverkkoon tai käyttäjätileille.

2. Mitkä ovat tyypillisiä piirteitä manipuloinnille?

Yleisimmät manipuloinnin piirteet ovat suostuttelu ja luotettavuus, jota käytetään lähestymis- taktiikkana. Sen avulla saadaan uhri antamaan tietoa, jota muuten et luovuttaisi. Myös tunteiden manipuloinnilla yritetään saada uhri tuntemaan sääliä, syyllisyyttä, pelkoa tai innostusta. Kuten aikaisemmin mainittu hyökkääjä on suunnitellut yhteydenottoa, joten heidän yhteydenottonsa voi kuulostaa uskottavalta tiedon saamisen perusteeksi.

3. Käyttäjän manipulointi tapoja

Houkuttelu

  • Houkuttelu tapahtuu siten, että huijari yhteydenotossa houkutellaan sinut tekemään, jotain esimerkiksi klikkaamaan sinua kiinnostavaa linkki tai liittämään kirjekuoressa saadun USB-muistitikun tietokoneeseesi, jossa voisi olla haittaohjelma.

Peitetarina

  • Tällaisessa hyökkäyksessä uhrilta yritetään kerätä tietoa peitetarinan varjolla, kuten Internet-kyselyn. ”Vastaa kuinka suuri hiilijalanjälki sinulla on?”

Tietojenkalastelu

  • Tietoja voidaan pyytää sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelinsoitolla, tekeytymällä aidolta vaikuttavalta lähteeltä, kuten pankilta, kuriiriyritykseltä tai johtoryhmän jäseneltä.

4. Torjuntakeinot

Rauhoita tilanne

  • Jos tilanne vaikuttaa kiireelliseltä tai sinua painostetaan on tärkeätä pysähtyä hetkeksi harkitsemaan seuraavaa toimenpidettä. Huijarit pyrkivät kiireellisyyteen, jotta sinulla ei olisi aikaa miettiä asiaa perusteellisesti.

Tarkista oikeinkirjoitus

  • Suurin osa kalasteluviesteistä, jotka ovat suomen kielellä on käännetty käännös ohjelman avulla. Silloin tekstistä löytyy kirjoitusvirheitä tai viesti on kirjoitettu huonosti, joka voi viitata huijaukseen.

Mitä tietoja yhteydenottajalla on sinusta?

  • Yhteydenotossa on hyvä huomioida, mitä tietoa yhteydenottajalla on sinusta. Jos yhteydenottajalla puuttuu tieto, joka hänellä ehdottomasti pitäisi olla voi kyseessä olla tekaistu yhteydenotto, joka voi olla sähköpostitse, puhelimitse tai tekstiviestitse.

Pyydä yhteydenottajaa todistamaan henkilöllisyytensä

  • Kuten mainittu sosiaalinen manipulointi voi tapahtua kasvotusten. Jos tuntematon henkilö yrittää rakennukseen sisään vaikka kantaen tikkaita, on häneltäkin varmistettava henkilöllisyys. Kantaen, jotain tavaraa hämätään uhria avaamaan lukittu ovi huijarille. Sama pätee muihin yhteydenottoihin, pyydä esimiehen nimeä sekä puhelinnumeroa ja varmista tietojen paikkansapitävyys.

Onko tilanne realistinen?

  • Realistisella ajattelulla tarkoitetaan sitä, että ymmärrät mikä voisi oikeasti olla mahdollista ja miksi se tapahtuisi. Jos saat sähköpostin, jonka liitteenä "Palkkatiedot" Word-tiedosto ja et käsittele työssäsi kenenkään palkkatietoja on tärkeätä miettiä, miksi kyseinen tiedosto lähetettäisiin minulle? Sama pätee, jos esimiehesi soittaa pyytää sinua tekemään, jotain yllättävää. Tekisikö esimieheni näin? Tilanteen realistisuuden pohtiminen voi auttaa torjumaan monia tällaisia hyökkäyksiä.


Manipulation of a person (Social engineering)