Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Info
iconfalse
titleVaihda sovellusta

Zoomin työpöytäsovelluksessa on enemmän asetusvaihtoehtoja  asetusvaihtoehtoja kuin selainversiossa ja se on koettu varmatoimisemmaksi. Jos sinulla on ongelma Zoomin kanssa, vaihda selainversiosta työpöytäsovellukseen tai toisinpäin ennen kuin kokeilet muita ratkaisuja.

...

  1. Tarkista, että äänenvoimakkuus on säädetty riittävän korkealle tasolle tai ettei ääniä ole mykistetty. (Ohjeita sivulla Äänet eivät kuulu. Mitä tehdä?.)
  2. Tarkasta, ettei mikrofonia ole mykistetty. Joissain laitteissa voi olla fyysinen mykistyskytkin tai -nappi.
  3. Tarkasta ennen jokaista kokousta, että ohjelmaan on aseteltu oikea äänilähde ja mikrofoni.
    1. Napsauta profiilikuvan vieressä olevaa hammaspyöräkuvaketta avataksesi asetukset.
    2. Valitse Audio-valikko.
    3. Tarkasta, että Speaker-tekstin oikealla puolella olevasta alasvetovalikosta on valittuna oikea äänilähde.
    4. Tarkasta, että Microphone-tekstin oikealla puolella olevasta alasvetovalikosta on valittuna oikea mikrofoni.
    5. Testaa toimivuus klikkaamalla Test Speaker ja Test Mic.



  4. Bluetooth-kuulokkeita käytettäessä yksi ongelman aiheuttaja voi olla useampaan laitteeseen paritetut kuulokkeet. Tämä voi välillä aiheuttaa hyppimistä laitteiden välillä tai yhdistämisongelmia. Nollaa kuulokkeista kaikki yhteydet ja muodosta uusi yhteys vain tietokoneeseen, jolta osallistut Zoom-kokouksiin.
  5. Kokeile toimivatko kuulokkeet tai mikrofoni toisessa laitteessa. Jos eivät, kyseessä on mahdollisesti laitevika.
  6. Kokeile muita ratkaisuvaihtoehtoja sivulta Fix sound or audio problems in Windows - Microsoft Support.

...

  1. Varmista, että tietokoneesi kameran suojus on auki ja ettei kameran toimintaa ole kytketty pois käytöstä erityisestä kytkimestä tai näppäimestä (vain joissain malleissa).
  2. Varmista, että videolähetys oikea kamera on kytketty päälle valittu sovelluksen asetuksista.
    1. Klikkaa profiilikuvaasi.
    2. Klikkaa Settings.

      Image Added
    3. Klikkaa Video-välilehteä.
    4. Valitse oikea kamera alasvetovalikosta. Näet valitsemasi kameran esikatseluvideon.

      Image Added

  3. Varmista, että oikea kamera videolähetys on valittu kytketty päälle sovelluksen asetuksista.
  4. Sulje kaikki muut sovellukset, jotka saattavat käyttää kameraasi (kuten Skype tai FaceTime).
  5. .
    1. Klikkaa sovelluksen vasemman alalaidan videokamera-kuvaketta kunnes sen alla lukee Stop Video.

      Image Added

    2. Jos videokuva ei ilmesty näkyviin, klikkaa videokamera-kuvakkeen viereistä ylänuolta.
    3. Valitse oikea kamera.

      Image Added

  6. Jos käytät ulkoista kameraa
    1. kokeile irrottaa se ja kytkeä se takaisin
    2. vaihda sovellus käyttämään tietokoneesi sisäistä kameraa
    3. kokeile käyttää ulkoista kameraa toisella laitteella, jos kamera ei toimi siinäkään, kyseessä voi olla laitevika.
  7. Varmista, että sovelluksella on oikeudet käyttää kameraa.
    1. Avaa Windowsin Settings/Asetukset-sovellus.
    2. Etsi ja avaa Choose which apps can access your camera/Valitse, mitkä sovellukset voivat käyttää kameraasi.

      Image Added

    3. Sivun lopussa on valintapainike Allow desktop apps to access your camera/Salli työpöytäsovellusten käyttää kameraasi. Kytke tämä On/Käytössä-asentoon.

      Image Added

  8. Varmista, että kokouksen järjestäjä ei ole estänyt videokuvan näkymistä.
  9. Varmista, että internet-yhteytesi toimii kunnolla. Liian hidas tai katkeileva yhteys voi vaikuttaa kameran kuvan näkymiseen muille.

...

Yhteys pätkii tai tietokone jumittuu Zoomin käytön aikana, mitä teen?

HUOM: tähän on jo käännös englanniksi, kts. alla.

  1. Varmista, että ettei VPN-yhteys ei ole käynnissäpäällä. Se hidastaa verkkoyhteyttä merkittävästi.
  2. Poista videokuvasi taustakuva pois käytöstä.
  3. Ota kamera kokonaan pois käytöstä, jollei se ole kokouksessa välttämätön.
  4. Käynnistä Zoom uudestaan.
  5. Sulje taustalla olevat tarpeettomat sovellukset.
  6. Käynnistä tietokoneesi uudestaan.
  7. Käynnistä modeemi/reititin uudestaan.
  8. Kokeile toista internet-yhteyttä.

Connection is interrupted or computer freezes while I use Zoom, what should I do?

  1. Make sure that VPN connection is not running. It significantly slows down the network connection.
  2. Turn off your video background.
  3. Turn off your camera completely if it is not necessary for the meeting.
  4. Restart Teams.
  5. Close unnecessary applications running in the background.
  6. Restart your computer.
  7. Restart your modem/router.
  8. Use another internet connection.

Osallistujapaikkojen määrä loppui kesken webinaarin, mitä teen?

Osallistujapaikkoja pystytään lisäämään myös kesken webinaarin. Soita helpdeskin puhelinpalveluun +358 9 7424 6777 (arkisin klo 8–16) ja kerro:

  • puhelun alussa nimesi ja sähköpostiosoitteesi selkeällä äänellä
  • Zoom-huoneen koodi
  • tarvittavien lisäpaikkojen määrä.

Zoomiin tulee ilmoitus Update account information, mitä teen?

...

Info
iconfalse
titleZoomin käyttöohjeet

Perehdy Zoomin käyttöohjeisiin sivulla Zoomin käyttöohjeet: Funet Miitti (Zoom).


Infonote
iconfalse
titleSelainversio ja työpöytäversio

Ennen kuin teet palvelupyynnön, kokeile toimintoa sekä Zoom-sovelluksen selain- että työpöytäversiolla. Ongelman ratkaisemisen kannalta on hyvä tietää, ilmeneekö vika vain jommalla kummalla, vaiko molemmilla versioilla. Zoomin selainversioon pääset kirjautumaan osoitteessa https://metropolia.zoom.us.

...

Include Page
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Miten toimin ongelmatilanteessa?


Zoom application is not working, what should I do?