Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents


Warning
titleEi koske Helsingin konservatoriota

Helsingin konservatoriolla (Ruoholahti) ei ole käytettävissä Metropolian käyttämää Zoom-palvelua, joten he eivät pääse sinne Metropolian tunnuksillaan. He käyttävät halutessaan Zoomin ilmaisversiota, jonne he rekisteröityvät henkilökohtaisesti. Ilmaisversiossa kokouksen maksimipituus on 40 minuuttia. Lisätiedot: Zoom ja Teams (Helsingin Konservatorio)


Info
iconfalse
titleKirjautumisongelma

Jos et pääse kirjautumaan Zoom-sovellukseen, noudata ohjeita sivulla En pääse kirjautumaan Zoom-videoneuvotteluohjelmaan, mitä teen?.


Info
iconfalse
titleVaihda sovellusta

Zoomin työpöytäsovelluksessa on enemmän asetusvaihtoehtoja  kuin selainversiossa ja se on koettu varmatoimisemmaksi. Jos sinulla on ongelma Zoomin kanssa, vaihda selainversiosta työpöytäsovellukseen tai toisinpäin ennen kuin kokeilet muita ratkaisuja.

Zoomin äänet eivät toimi, mitä teen?

  1. Tarkista, että äänenvoimakkuus on säädetty riittävän korkealle tasolle tai ettei ääniä ole mykistetty. (Ohjeita sivulla Äänet eivät kuulu. Mitä tehdä?.)
  2. Tarkasta, ettei mikrofonia ole mykistetty. Joissain laitteissa voi olla fyysinen mykistyskytkin tai -nappi.
  3. Tarkasta ennen jokaista kokousta, että ohjelmaan on aseteltu oikea äänilähde ja mikrofoni.
    1. Napsauta profiilikuvan vieressä olevaa hammaspyöräkuvaketta avataksesi asetukset.
    2. Valitse Audio-valikko.
    3. Tarkasta, että Speaker-tekstin oikealla puolella olevasta alasvetovalikosta on valittuna oikea äänilähde.
    4. Tarkasta, että Microphone-tekstin oikealla puolella olevasta alasvetovalikosta on valittuna oikea mikrofoni.
    5. Testaa toimivuus klikkaamalla Test Speaker ja Test Mic.



  4. Bluetooth-kuulokkeita käytettäessä yksi ongelman aiheuttaja voi olla useampaan laitteeseen paritetut kuulokkeet. Tämä voi välillä aiheuttaa hyppimistä laitteiden välillä tai yhdistämisongelmia. Nollaa kuulokkeista kaikki yhteydet ja muodosta uusi yhteys vain tietokoneeseen, jolta osallistut Zoom-kokouksiin.
  5. Kokeile toimivatko kuulokkeet tai mikrofoni toisessa laitteessa. Jos eivät, kyseessä on mahdollisesti laitevika.
  6. Kokeile muita ratkaisuvaihtoehtoja sivulta Fix sound or audio problems in Windows - Microsoft Support.

Kamerani kautta näkyy muille osallistujille vain mustaa tai kuvani ei ilmesty heille näkyviin ollenkaan, mitä teen?

  1. Varmista, että tietokoneesi kameran suojus on auki ja ettei kameran toimintaa ole kytketty pois käytöstä erityisestä kytkimestä tai näppäimestä (vain joissain malleissa).
  2. Varmista, että oikea kamera on valittu sovelluksen asetuksista.
    1. Klikkaa profiilikuvaasi.
    2. Klikkaa Settings.

    3. Klikkaa Video-välilehteä.
    4. Valitse oikea kamera alasvetovalikosta. Näet valitsemasi kameran esikatseluvideon.

  3. Varmista, että videolähetys on kytketty päälle sovelluksen asetuksista.
    1. Klikkaa sovelluksen vasemman alalaidan videokamera-kuvaketta kunnes sen alla lukee Stop Video.

    2. Jos videokuva ei ilmesty näkyviin, klikkaa videokamera-kuvakkeen viereistä ylänuolta.
    3. Valitse oikea kamera.

  4. Jos käytät ulkoista kameraa
    1. kokeile irrottaa se ja kytkeä se takaisin
    2. vaihda sovellus käyttämään tietokoneesi sisäistä kameraa
    3. kokeile käyttää ulkoista kameraa toisella laitteella, jos kamera ei toimi siinäkään, kyseessä voi olla laitevika.
  5. Varmista, että sovelluksella on oikeudet käyttää kameraa.
    1. Avaa Windowsin Settings/Asetukset-sovellus.
    2. Etsi ja avaa Choose which apps can access your camera/Valitse, mitkä sovellukset voivat käyttää kameraasi.



    3. Sivun lopussa on valintapainike Allow desktop apps to access your camera/Salli työpöytäsovellusten käyttää kameraasi. Kytke tämä On/Käytössä-asentoon.



  6. Varmista, että kokouksen järjestäjä ei ole estänyt videokuvan näkymistä.
  7. Varmista, että internet-yhteytesi toimii kunnolla. Liian hidas tai katkeileva yhteys voi vaikuttaa kameran kuvan näkymiseen muille.

En pääse liittymään Zoom-kokoukseen, mitä teen?

  1. Varmista, että kirjaudut sovellukseen niillä tunnuksilla, joille olet saanut kutsun kokoukseen.
  2. Jos olet kirjautumassa Metropolian tunnuksilla, varmista, että kirjaudut oikein noudattaen ohjeita sivulla En pääse kirjautumaan Zoom-videoneuvotteluohjelmaan, mitä teen?.
  3. Varmista, että käytät oikeaa kokouksen ID-numeroa tai ettei kokouksen linkki ole vaihtunut.
  4. Varmista, että olet liittymässä kokoukseen oikeana ajankohtana ja ettei kokouksen aikataulu ole muuttunut.

Yhteys pätkii tai tietokone jumittuu Zoomin käytön aikana, mitä teen?

  1. Varmista, että VPN-yhteys ei ole käynnissä. Se hidastaa verkkoyhteyttä merkittävästi.
  2. Poista videokuvasi taustakuva pois käytöstä.
  3. Ota kamera kokonaan pois käytöstä, jollei se ole kokouksessa välttämätön.
  4. Käynnistä Zoom uudestaan.
  5. Sulje taustalla olevat tarpeettomat sovellukset.
  6. Käynnistä tietokoneesi uudestaan.
  7. Käynnistä modeemi/reititin uudestaan.
  8. Kokeile toista internet-yhteyttä.

Osallistujapaikkojen määrä loppui kesken webinaarin, mitä teen?

Osallistujapaikkoja pystytään lisäämään myös kesken webinaarin. Soita helpdeskin puhelinpalveluun +358 9 7424 6777 (arkisin klo 8–16) ja kerro:

  • puhelun alussa nimesi ja sähköpostiosoitteesi selkeällä äänellä
  • Zoom-huoneen koodi
  • tarvittavien lisäpaikkojen määrä.

Zoomiin tulee ilmoitus Update account information, mitä teen?

Zoomiin on laitettu elokuussa 2021 päälle asetus, joka kehoittaa käyttäjää liittymään Metropolian Zoomiin, jos he yrittävät käyttää metropolia.fi domainia eli Metropolian sähköpostiosoitettaan yksityisenä Zoom-tilinä.

  1. Varmista, että kirjautuminen tapahtuu sovelluksessa tai nettiselaimessa URL-osoitteessa metropolia.zoom.us eikä Zoomin yhdysvaltalaisella sivustolla zoom.us.
  2. Varmista, että kirjaudut sovellukseen muuten oikein noudattaen ohjeita sivulla En pääse kirjautumaan Zoom-videoneuvotteluohjelmaan, mitä teen?.

Host-oikeudet puuttuvat, mitä teen?

Yleensä oikeudet puuttuvat siksi, että Zoomiin on kirjauduttu epähuomiossa vierailijana. SSO-kirjautuminen tulee tehdä ennen kokoukseen liittymistä.

  1. Varmista, että kirjaudut oikein noudattaen ohjeita sivulla En pääse kirjautumaan Zoom-videoneuvotteluohjelmaan, mitä teen?.

Miten toimin ongelmatilanteessa?

Info
iconfalse
titleZoomin käyttöohjeet

Perehdy Zoomin käyttöohjeisiin sivulla Zoomin käyttöohjeet: Funet Miitti (Zoom).


Info
iconfalse
titleSelainversio ja työpöytäversio

Ennen kuin teet palvelupyynnön, kokeile toimintoa sekä Zoom-sovelluksen selain- että työpöytäversiolla. Ongelman ratkaisemisen kannalta on hyvä tietää ilmeneekö vika vain jommalla kummalla, vaiko molemmilla versioilla. Zoomin selainversioon pääset kirjautumaan osoitteessa https://metropolia.zoom.us.

Include Page
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Miten toimin ongelmatilanteessa?


If the Zoom application is not working, what should I do?