Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Warning
titleKoskee henkilökuntaa

Tämä vastaus koskee Metropolian henkilökuntaa, ei opiskelijoita.

Jos useat langattomat verkot eivät toimi tai mitään langattomia verkkoja ei löydy

  1. Käynnistä tietokone uudestaan.
    1. Yritä muodostaa internet-yhteys uudelleen.
  2. Varmista, että WLAN on käytössä.
    1. Valitse tehtäväpalkin oikeassa reunassa oleva Ei Internet-yhteyttä -kuvake Internet-yhteyttä ei ole ja varmista, että Wi-Fi on käytössä. Jos näin ei ole, ota se käyttöön valitsemalla se.
    2. Yritä muodostaa internet-yhteys uudelleen.
  3. Tarkista onko tietokoneesi lentokonetilassa.
    1. Kytke lentotila pois päältä. Jos se ei ole päällä, kytke se ensin päälle ja sitten pois päältä. Ohjeet: Lentotilan ottaminen käyttöön tai poistaminen käytöstä.
    2. Tarkita lentotila-kytkin. Joissain hyvin vanhoissa kannettavissa on kyljessä lentokonetila-vipu, joka voi luiskahtaa päälle vahingossa, esim. koneen ollessa laukussa.
    3. Yritä muodostaa internet-yhteys uudelleen.
  4. Jos Cisco AnyConnect Secure Mobility Client -ohjelmassa on sekä VPN että Network -asetukset:
    1. Avaa sovellus klikkaamalla sen kuvaketta työkaluriviltä.




  5. Nollaa laiteajuri.
    1. Avaa Device Manager/Laitehallinta.
    2. Vastaa Confirm Execution -ikkunan kysymykseen Yes.
    3. Klikkaa >-merkkiä kohdassa  Network adapters/Verkkosovittimet.
    4. Klikkaa langattoman verkkokortin kohdalta oikealla hiirennapilla. Kortin nimi voi olla esim. Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260.
    5. Klikkaa Disable device/Poista laite käytöstä.

    6. Vastaa Yes/Kyllä varmistuskysymykseen.

    7. Klikkaa uudestaan langattoman verkkokortin kohdalta oikealla hiirennapilla.
    8. Klikkaa Enable device/Ota laite käyttöön.

    9. Yritä muodostaa internet-yhteys uudelleen.
  6. Käytä verkon oletusasetusten palauttamista.
    1. Valitse aloituspainike  ja valitse sitten Asetukset  > Verkko & Internet  > Tila > Verkkoasetusten palauttaminen.
      Avaa Verkon & Internet-tila-asetukset

    2. Vahvista valitsemalla Verkon oletusasetusten palauttaminen -näytössä Palauta nyt > Kyllä.

    3. Odota, että tietokone käynnistyy uudelleen, ja tarkista, korjaantuuko ongelma.

  7. Tarkista, onko Windowsista asennettu uusin versio.
    1. Päivitä ohjeen mukaan: Windows 10 -versiopäivitys.

Jos en saa yhteyttä muodostettua yhteen tiettyyn kiinteän laajakaistayhteyden langattomaan verkkoon

  1. Kokeile toisella laitteella (esimerkiksi puhelimella) verkon toimintaa.
    1. Ohjeet
      1. Android-laitteille: Yhteyden muodostaminen Wi-Fi-verkkoihin Android-laitteella - Android Ohjeet (google.com).
      2. iPhone-puhelimille: iPhonen, iPadin tai iPod touchin yhdistäminen Wi-Fi-verkkoon - Apple-tuki (FI)
    2. Jos yhteys toimii, jatka kohdasta Jos useat langattomat verkot eivät toimi.

  2. Varmista, että reitittimen/modeemin kaapelit on kytketty kunnolla.
    1. Yritä muodostaa yhteys uudelleen tietokoneella.
  3. Käynnistä reititin/modeemi uudelleen.
    1. Irrota reitittimen/modeemin virtajohto.
    2. Joissakin modeemeissa on vara-akku. Jos modeemin valot pysyvät päällä sen pistorasiasta irrottamisen jälkeen, poista modeemista akku.
    3. Odota vähintään 30 sekuntia.
    4. Jos sinun piti poistaa akku modeemista, laita se takaisin sisään.
    5. Kytke modeemi takaisin virtalähteeseen. Modeemin merkkivalot alkavat vilkkua. Odota, että ne lakkaavat vilkkumasta.

    6. Yritä muodostaa yhteys uudelleen tietokoneella.
  4. Nollaa reititin/modeemi.
    1. Etsi reitittimen/modeemin käsikirjasta ohjeet laitteen nollaamiseen. Usein tämä tapahtuu painamalla pitkään, vähintään 30 sekuntia, tälle vihittyä nappulaa modeemissa. Joskus nappula voi olla syvennyksessä, josta sitä pääsee painamaan vain terävällä esineellä.
    2. Nollaa reititin/modeemi.
    3. Yritä muodostaa yhteys uudelleen tietokoneella.
  5. Pyydä lisäneuvoja laajakaistayhteyden toimittajalta.

Jos en saa yhteyttä muodostettua yhteen tiettyyn mobiililaitteen hotspot-verkkoon

Android-puhelimen kautta jaettu hotspot-verkko

Yritä internet-yhteyden muodostamista uudelleen jokaisen vaiheen jälkeen.

  1. Varmista, että Android-laitteen mobiilidatayhteys toimii noudattamalla sivun Android-puhelimeni mobiilidatayhteys lakkasi toimimasta, mitä teen? ohjeita.
  2. Kytke puhelimen virransäästötila pois päältä.
  3. Kytke Data Saver -toiminto pois päältä.
  4. Kytke VPN-ohjelma pois päältä.

iPhone-puhelimen kautta jaettu hotspot-verkko

  1. Seuraa ohjeita Oma hotspot ei toimi iPhonessa tai iPadissa (Wi-Fi + Cellular) - Apple-tuki (FI).

Miten toimin ongelmatilanteessa?

Liitä työkannettavasi suoraan verkkokaapelilla toimivaan modeemiin/reitittimeen. mikäli mahdollista. Siten voimme auttaa sinua etäyhteyden kautta ongelman ratkaisemisessa.

Include Page
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Miten toimin ongelmatilanteessa?