Metropolialla on 14 046 opiskelijaa, noin 1 500 henkilökunnan edustajaa, 6 500 tietokonetta ja lähes tuhat erilaista ohjelmistoa tietokoneilla. Näiden käyttö aiheuttaa ongelmien ja kysymysten kirjon, joiden selvittäminen edellyttää järjestelmällistä toimintatapaa.

Asiakkailta (henkilökunta ja opiskelijat) tulevat ongelmakuvaukset ja kysymykset käsitellään palvelupyyntöinä, jotka rekisteröidään palvelupyyntöjärjestelmään. Sama järjestelmä, nimeltään Requeste, kirjaa muidenkin Metropolian palveluorganisaatioiden toimeksiantoja: kiinteistöpalvelun pyynnöt ovat jo mahdollisia ja tulossa ovat hakutoimiston, kirjaston ja rekrytoinnin sovellukset.

Vaikka palvelupyyntö on mahdollista jättää sähköpostitse, puhelimitse ja kasvokkainkin, on sen nopean käsittelyn takeena suoraan järjestelmään asiakaspalveluliittymästä tehty yksityiskohtainen ongelman kuvaus. Kun teet palvelupyynnön Requesteen, täytä kaikki mahdolliset kentät tarkasti. Ongelman tai kysymyksen otsikossa on hyvä näkyä palvelun tai ohjelmiston nimi (ei siis APUA tai Kiire!!!!). Kuvaus-kentässä tärkeitä asioita on itse ongelman lisäksi kertoa, esiintyykö ongelma muilla kuin omalla koneellasi, esiintyykö ongelma koneen uudelleen käynnistämisen jälkeen, onko se ajoittainen vai pysyvä, koska se on alkanut jne. Voit liittää palvelupyyntöön dokumentteja: ruudunkaappaus (käynnistä Word, klikkaa virheilmoituksen tai ongelman sisältävää ikkunaa, paina ALT+PrtSc, klikkaa Wordiä ja  liitä kaappaus dokumenttiin (CTRL V)) tai vaikkapa digikameran kuva saatta auttaa jossain ongelmassa.

Asiakaspalveluliittymässä voit myös seurata palvelupyyntösi vaiheita, mikäli ongelman selvittäminen vaatii useita henkilöitä, ja kommunikoida käyttäjätuen kanssa palvelupyyntökohtaisesti. Tiedot palvelupyynnön käsittelyn tapahtumista saat automaattisesti sähköpostilla.