Varmuuskopiointi ja varmuuskopioilta palauttaminen Metropoliassa



Tietohallintopalvelut varmuuskopioi esimerkiksi verkkolevyjen sisällön säännöllisesti. Tältä sivulta löydät tarkempia tietoja siitä, mitä ja milloin tietohallinto varmuuskopioi, ja miten voit itse tai helpdeskin avulla palauttaa kadonneita tiedostojasi. Omalla vastuullasi on varmistaa, että tallennat tärkeät tiedostosi muuallekin kuin esim. pilvipalveluun tai tietokoneen kovalevylle. Lisää tietoa tiedostojen tallentamisesta.


Varmuuskopioinnilla tarkoitetaan tapahtumaa, jossa jokin tärkeä tieto kopioidaan ja varastoidaan. Jos alkuperäinen tieto häviää tai tuhoutuu, voidaan tieto palauttaa varmuuskopioista.

Metropoliassa varmuuskopioidaan toiminnan kannalta tärkeät tiedot, kuten tietokantasovellusten käyttämät tietokannat sekä kokonaiset palvelimien käyttöjärjestelmät, jolloin kaikki järjestelmään tallennettu tieto ja ohjelmat voidaan palauttaa.

Käyttäjäkohtaiset tiedot, kuten kotihakemisto (Z:) ja muut verkkolevyt varmuuskopioidaan säännöllisesti. Sähköposteja ei varmuuskopioida säännöllisesti viestitasolla, vaan sähköpostin tietokannoista otetaan kopio kahden viikon välein. Käyttäjä pystyy silti palauttamaan esimerkiksi vahingossa poistettuja viestejä 90 päivää poiston jälkeen.

Metropolian työasemiin tai kannettaviin tallennettuja tietoja ei varmuuskopioida. Siksi verkkolevyjen käyttö tallennuspaikkana on tärkeä.

Tiedostojen tallennus ulkoisiin medioihin (USB-muisti, DVD-levy, ulkoinen kovalevy) on käyttäjien omalla vastuulla ja tulee huomioida, että niiden varmuuskopioinnista vastaa median käyttäjä.

On suosteltavaa siis tallentaa kaikki varmuuskopioitava tieto verkkolevyille, joista otetaan varmuuskopiot säännöllisesti.

Palautus tapahtuu joko käyttäjän omasta tai järjestestelmäylläpidon toimesta, riippuen mistä hävinnyt tieto pitää palauttaa.




Backup and recovery