Julkaistu ensimmäisen kerran 12.12.2021 klo 16.10.

Päivitys 15.12.2021 klo 9.00: Metropolian tarjoaman Cisco AnyConnect VPN -palvelun käyttö on jälleen mahdollista ulkomailta. Metropolian sähköpostia voi käyttää ulkomailta VPN-yhteyden kautta.


Tiedotusvälineet ovat kertoneet vakavasta, maailmanlaajuisesta tietoturvahaavoittuvuudesta nimeltään log4shell. Voit lukea lisää aiheesta Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta.

Haavoittuvuus vaikuttaa myös Metropoliaan. Metropolian Tietohallintopalvelut joutuu valitettavasti rajoittamaan joidenkin verkkopalveluidensa käyttöä väliaikaisesti, kunnes haavoittuvuuden vaikutukset on saatu korjattua.

Palveluiden käyttöä rajoitaan alla olevan taulukon mukaisesti, kunnes tietoturvahaavoittuvuudet on paikattu kustakin järjestelmästä. Saatamme joutua rajoittamaan muidenkin kuin tässä tiedotteessa lueteltujen palveluiden käyttöä.

Microsoft Exchange -palvelinta koskevan haavoittuvuuden vuoksi Metropolian sähköpostia on ollut mahdollista käyttää maaliskuusta 2021 alkaen ulkomailta vain VPN-yhteyden kautta. Myös VPN:n käyttö on tämän äskettäin havaitun haavoittuvuuden vuoksi nyt jouduttu väliaikaisesti estämään ulkomailta, joten valitettavasti Metropolian sähköpostipalvelua ei tällä hetkellä voi käyttää Suomen ulkopuolelta millään keinolla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivät ulkomaisten lähettäjien sähköpostit tulisi perille Metropoliaan eikä sitä, etteivät sähköpostit Metropoliasta kulkisi ulkomaille.

PalveluVerkko-osoiteMiten käytän?
VMWare View -etätyöpöydätsecuredesktop.metropolia.fiToimii vain Metropolian ylläpitämillä tietokoneilla henkilökunnan VPN-yhteyden kautta Suomesta.
Kulkukortin itserekisteröintiRekisteröintipäätteet kampuksilla (R-piste)Ilmoitamme, kun taas käytössä.
Sähköinen allekirjoitus
Ilmoitamme, kun taas käytössä.
Cisco AnyConnect VPNvpn.metropolia.fiToimii myös ulkomailta 15.12.2021 alkaen.
Sähköposti (suljettu jo maaliskuussa toisen haavoittuvuuden takia)mail.metropolia.fi, sync.metropolia.fiToimii myös ulkomailta 15.12.2021 alkaen VPN-yhteyden kautta.
Adobe Connect (ei Metropolian ylläpitämä)connect.funet.fi31.12.2021 suunniteltu lopullinen sulkeminen aikaistettu. *


* Ulkopuolisen palveluntarjoajan ylläpitämä Adobe Connect oli muutenkin tarkoitus sulkea kokonaan tämän vuoden lopussa. Palveluntarjoajalta saamiemme tietojen mukaan palvelu on jouduttu tietoturvariskin vuoksi sulkemaan nyt, eikä sitä mahdollisesti avata enää lainkaan uudelleen. Jos et ole ehtinyt kopioida Adobe Connectista sinne tallentamaasi, tärkeää materiaalia, otathan yhteyttä Helpdeskiin. Neuvottelemme tarvittaessa palveluntarjoajan kanssa mahdollisuudesta saada Adobe Connectiin tallennettu materiaali talteen.

Metropolian Tietohallintopalvelut työskentelee ahkerasti voidakseen paikata haavoittuvuudet eri palveluista mahdollisimman nopeasti, jotta palvelut olisi jälleen turvallista palauttaa normaaliin käyttöön. Ilmoitamme erikseen sitä mukaa, kun rajoituksia poistetaan.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi