Tässä ohjeessa kerrotaan mitä sinun tulee tehdä että saat Metropolian tietohallinnon ylläpitämän macOS-tietokoneen käyttöösi.

Ohje ei koske laitteita jotka eivät ole Metropolian ylläpidossa, kuten omassa omistuksessa olevat laitteet.

On tärkeää että teet ohjeen mukaiset toimet siinä järjestyksessä kun ne ovat tässä listattuna.

TÄRKEÄÄ! Olethan hyväksynyt jo ennakkoon pilvipalveluiden käyttöehdot, useat ohjelmistot (esim. MS Teams, Adobe-ohjelmat) käyttävät pilvipalveluita.
Pilvipalveluehdot täytyy olla ennakkoon hyväksytyt ennenkuin ko. ohjelmiin pääsee edes kirjautumaan sisälle, alla linkki:
Metropolian Pilvipalvelut



Älä asenna Mac-koneellesi mitään lisäohjelmia joiden toiminnasta tai lähteestä et ole varma.
Jos aiot asentaa jotain ohjelmia niin katso ensin löytyykö se jo Managed Software Center-ohjelman listalta.
Epäselvissä tapauksissa tee ohjelman asennuksesta palvelupyyntö.

Tarpeettomia ja mahdollisesti jopa haitallisia ohjelmia ovat erinäiset ohjelmat jotka lupaavat pitää koneesi hyvässä kunnossa ja siistinä, esimerkkeinä mm. MacKeeper, CleanMyMac.
Jos olet jotain tuollaista asentanut niin kannattaa poistaa kyseinen ohjelma välittömästi.


Uuden (tai tyhjennetyn) Metropolian hallinnoiman Mac-koneen käyttöönotto


1. Kytke kone Metropolian lankaverkkoon juuri sillä verkkosovittimella jolla kone on esiasennettu ja jonka olet saanut koneen mukana (useimmiten USB-C moniporttisovitin).
Henkilökunnan telakkapisteet eivät ole toimineet käyttöönoton ensimmäisessä kirjautumisessa johtuen Applen tietoturvasta.
Odota kunnes kone saa kelvollisen IP-osoitteen, se näkyy kirjautumisikkunan oikealla reunalla info-osiossa kohdassa IP. 
Toimiva IP-osoite alkaa numeroilla 10.x.
Jos kone ei saa lankaverkon IP-osoitetta käynnistä kone uudelleen.
Jos uudelleenkäynnistys ei auta kokeile kytkeä kone toiseen telakkaan.
Jos kone ei vieläkään saa kelvollista IP-osoitetta soita Helpdeskin puhelinpalveluun tai käy paikallisessa Helpdeskissä kysymässä voisiko koneen kytkeä suoraan johonkin Helpdeskin USB-C-lankaverkkosovittimeen.
TÄRKEÄÄ! Joskus kyseinen telakka- tai verkkosovitin aktivoituu vasta kun koneelle kirjaudutaan paikallisella administrator-tunnuksella (tämän voi tehdä vain Helpdesk).

2. Odota kunnes näytön yläreunassa mahdollisesti oleva oleva punainen pallo katoaa ja kirjaudu sisään koneelle omalla tunnuksellasi.
Jos sisäänkirjautuessa tulee "SecureToken administrator"-kysely ohita se valitsemalla "Bypass".


3. Irrota kone telakasta ja ethernet-verkkokaapelista ja käynnistä se uudestaan.

4. Kirjaudu koneelle sisään ILMAN lankaverkkoa, jos onnistuu niin kone on valmis vietäväksi ulkoverkkoihin.

5. Jos olet henkilökuntaa niin varmista että tunnuksellasi on admin-oikeudet, katso se kohdasta Omenakuvake > System Settings (System Preferences) > Users & Groups > oma tunnus
Jos tunnuksesi tiedoissa ei ole sanaa "Admin" ota yhteys Helpdeskin puhelinpalveluun tai paikalliseen Helpdeskiin.
Huomaa että opiskelijoille ei anneta admin-oikeuksia Mac-koneiden hallintaan.


Langattomat verkot

eduroam
Kirjaudu ensiksi eduroam-verkkoon, käytä siinä tunnusta muodossa omatunnus@metropolia.fi ja salasanaksi oman Metropolia-tunnuksen salasana.

metropolia-secure
Seuraavaksi kirjaudu metropolia-secure-verkkoon, käytä siinä tunnusta perusmuodossa ja salasanaksi oman Metropolia-tunnuksen salasana.


Tulostuksen testaus
Kannattaa kokeilla testitulostukset Canon Papercut -jonoihin.
Tulostus onnistuu vain kun kone on kiinni Metropolian lankaverkossa tai langattomassa metropolia-secure -verkossa.
Varmista myös että tuloste tulee printteristä ulos.


TeamViewer Quick Support
TeamViewer Quick Support-ohjelmaa tarvitaan kun haluat koneellesi etätukea esim. puhelinpalvelun kautta.
Etätukea ei voida toteuttaa jos et ole antanut tarvittavia oikeuksia TeamViewer Quick Support-ohjelmalle.
Ohjeet TeamViewer Quick Support-ohjelman tarvitsemien oikeuksien antamiseen löydät täältä:
TeamViewer etäkäyttö Apple macOS-koneella


DisplayLink Manager-ohjelmisto
Asenna Managed Software Center -ohjelmasta DisplayLink Manager -ohjelma, sitä tarvitaan kun kone kytketään Metropolian telakkatyöpisteeseen.
DisplayLink Manager -ohjelman asennus vaatii mahdollisesti koneen uudelleenkäynnistyksen.


Microsoft Office

Asenna Managed Software Center -ohjelmasta ne MS Officen ohjelmat, joita tarvitset (esim. Word, Excel, Powerpoint, Outlook).
Voit hakea ja asentaa Office-ohjelmat myös täältä: https://macadmins.software/ 
MS Office tulee aktivoida omalla tunnuksella, silloin vasta onnistuu Teams-kutsujen luominen Outlook-ohjelman sisältä.
HUOM! Mikäli olet kumppaniorganisaation (PJK, Konservatorio) työntekijä, niin Metropolia EI tarjoa Officesta pilviversiota vaan joudut käyttämään ns. Volume License -versiota.
Volume Licensen voit aktivoida asentamalla Managed Software Center -ohjelmasta kohteen "MS Office 2019 Volume License". 


Microsoft Outlook (vain henkilökunta)
Jos aiot käyttää Outlook-ohjelmaa Macilla se tulee ottaa erikseen käyttöön allaolevan ohjesivun mukaisesti:
Outlook Mac käyttöönotto


Adoben Creative Cloud-ohjelmat
Adoben ohjelmat ovat saatavilla VAIN Metropolian työntekijöiden käyttöön.

Kumppaniorganisaation (esim. PJK, Konservatorio) Adobe-ohjelmien (Acrobat Pro DC, Creative Cloud) lisenssien hallinta on oman organisaationne hoidossa.

Kirjaudu Adobe Creative Cloud-palveluun omalla Adobe ID-tunnuksellasi.
Voit käyttää myös Metropolia-tunnusta muodossa Etunimi.Sukunimi@metropolia.fi
Adobe-tunnuksissa jokaisella tunnuksella on omat pilvitallennuspaikkansa, omat lisenssinsä ja oikeudet ladata ja asentaa ohjelmia.

Voit asentaa tarvitsemasi Adobe-ohjelmat suoraan Creative Cloud Desktop -ohjelman kautta.

Voit myös asentaa Adobe-ohjelmia Managed Software Center -ohjelman kautta mutta siellä ei ole välttämättä ole uusimpia versioita.
Adobe CC-ohjelmien uusimmat versiot tulevat aina ensin Creative Cloud Desktop -ohjelman kautta tarjolle.
Jos Adoben ohjelmien asennuksissa Managed Software Center -ohjelman kautta on ongelmia niin asenna Adobe-ohjelmat Creative Cloud Desktop -ohjelman kautta.


Verkkolevyt

Koneella pitäisi olla alarivin kuvakelistassa "Dockissa" kansio nimeltään "Metropolia Shares".
Jos olet kirjautunut koneelle omalla Metropolia-tunnuksella niin kansion sisällä on erinäisiä pikakuvakkeita verkkolevyihin.
Jos jotain tarpeellista verkkolevyä ei näy tuossa listassa niin siihen voi kytkeytyä tämän ohjeen mukaan:
https://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Verkkolevyt+Macintoshilla


Muut tarvittavat lisäohjelmat
Voit asentaa tarvittavat lisäohjelmat Managed Software Center -ohjelman (MSC) tarjonnasta (Metropolian lankaverkko on nopein tässä).
Suurin osa ohjelmista tulee näkyville myös ulkoverkossa mutta joissain tapauksissa voit joutua käynnistämään Metropolian VPN-yhteyden saadaksesi haluamasi ohjelman asennettua.
Lisätietoa Managed Software Center -ohjelman käytöstä täällä:
Ohjelmistopäivitykset ylläpidon alaisissa Mac-koneissa


Applen ohjelmistopäivitykset
Apple julkaisee säännöllisesti tarpeellisia päivityksiä ohjelmiinsa ja macOS-käyttöjärjestelmään.
Ne kannattaa asentaa, täällä ohje:
Applen päivitykset Metropolian ylläpitämissä Mac-koneissa


macOS-käyttöjärjestelmien asennukset
Kun haluat päivittää macOS-käyttöjärjestelmän kokonaan uuteen versioon niin täällä on siihen ohjetta:
Apple macOS-käyttöjärjestelmäasennukset Metropolian ylläpitämissä Mac-koneissa