Yleisen ohjeistuksen mukaisesti myös käyttäjätuki on siirtynyt pääsääntöiseen etätyöhön. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tukipalvelua on saatavilla henkilöstölle seuraavasti:

Palvelemme asiakkaitamme arkisin klo 8:00 – 16:00 välisenä aikana.

Olemme myös hankkineet käyttöön etätukiohjelmiston, jonka avulla voimme myös tarvittaessa ottaa yhteyden etätyöpisteessä olevaan laitteeseen. Etätukiyhteys vaatii toimivan verkkoyhteyden ja käyttäjän luvittamaan etätukiyhteydenotto. Mikäli ongelmasi liittyy tietokoneessa olevaan vikatilanteeseen, niin lataa ja avaa etätukisovellus ohjeen mukaan valmiiksi ennen yhteydenottoa Helpdeskiin. Ohjeistus käyttöön on luettavissa osoitteesta https://wiki.metropolia.fi/x/AoCWC. Yhteydenotto vaatii aina soiton puhelinpalveluun.

Mikäli joku teille tuntematon taho soittaa ja kertoo koneessanne olevasta ongelmasta pyytäen lataamaan ja asentamaan ohjelmiston, niin ottakaa yhteys helpdeskiin. Mikäli ette ole varma henkilöllisyydestä, niin kyseessä on mitä todennäköisimmin huijausyritys. Älkää ladatko ja asentako mitään tuntemattomien tahojen pyynnöstä!

Tämänhetkisen tilanteen johdosta lainaamme myös välineistöä henkilöstölle etätöiden ja -opetuksen tekemiseen. Valitettavasti emme voi taata, että laitteita riittää kaikille.

  1. Näyttö + tarvittavat kaapelit. Tarve on ainoastaan saada suurempi kuva kuin kannettavassa on.
  1. Telakka-paketti (näyttö, telakka, tarvittavat kaapelit, näppäimistö ja hiiri). Tarkoitettu pääsääntöisesti kokopäiväistä toimistotyötä tekeville, vastaa kampuksilla olevaa työpistettä. Vaatii myös eniten tilaa kotitoimistolla.
  1. USB-headset. Parantaa merkittävästi etäopetuksessa ja -palavereissa äänen laatua.
  1. Web-kamera. Voidaan käyttää esimerkiksi dokumenttikameran korvikkeena
  1. Muut tarvikkeet, saatavuuden voi tarkistaa palvelupyynnöllä

Lainausprosessi aloitetaan tekemällä normaali palvelupyyntö seuraavasti:

Etäopetusta tukevien välineiden hankinnoista tulee tarkentavaa ohjeistusta. Meille on jo tullut erinäisiä pyyntöjä piirtopöydistä, langattomista mikrofoneista jne.

Lisää ohjeistusta tulee tarvittaessa tulevien viikkojen aikana Omaan.

Muistutus myös Digiklinikasta!

Pedagogisissa ongelmissa parhaan avun saa Teamsista löytyvästä Digiklinikasta. Suora linkki Digiklinikalle; Digiklinikka - Teams


yt, Mikko Mäkelä / käyttäjätuki. Lisätietoja mikkoim@metropolia.fi



Metropolia User Support Services to Staff, March 18, 2020