Ajankohtaisia merkintöjä verkon uusista välineistä, oppimisteknologiasta, yhteisöllisestä mediasta, mobiilipalveluista ja virtuaalitodellisuudesta.

 



Sisällöt

G Suite for Education

Kuvien poiminta Google Docsiin helpottuu

Kuvien liittäminen Googlen tekstinkäsittelyohjelmaan Docsiin käy entistä jouhevammaksi. Otokset voi poimia suoraan Googlen Photos-palvelusta, johon ne tallentuvat esimerkiksi mobiililaitteesta automaattisesti, mikäli tällainen varmuuskopiointitoiminto on päällä.(blue star)(blue star)(blue star)(blue star)

Cloudpoint

Driveen haku kansion sisältä

Pilvitallennusvarasto Driveen lisättiin hakutoiminto, joka rajoittaa etsinnän Driven hakemiston sisään. (blue star)(blue star)(blue star)(blue star)

G Suite Blog

Google Sitesiin upotus muilta sivuilta sekä alatunniste 

Vuoden 2016 lopulla avattuun julkaisuohjelma Google Sitesin uudistettuun versioon on lisätty tuoreita ominaisuuksia:

Cloudpoint

G Suite Blog

Hangouts Meet tablettiin

Google laajensi välineistöä, jolla uutta Hangouts Meet ~videokonferenssisovellusta pystyy käyttämään. Aikaisemmin se onnistui vain Chromen selaimella. Nyt sovellus toimii myös iOS- ja Android-tableteilla.   (blue star)(blue star)(blue star)(blue star)

Engadget

Microsoft Office 365 Education

Teamsin yhteispeli Powerpointin ja Streamin kera syvenee

Microsoft ehosteli uutta Teams-ryhmätyösovellustaan tammikuussa. Esimerkiksi videokonferenssin kaikkien osallistujien äänet voi nyt hiljentää keskitetysti. Request control -toiminnolla saa jonkun toisén näytön haltuunsa. Tukea Edge- ja Chrome-selaimille on myös paranneltu. Oppimisympäristön kaltaisen palvelun Class Notebookin ja Teamsin yhteistyötä on kiinteytetty.

Microsoft avasi myös sovelluskaupan Teamsissa käytettäville appseille. Sovellukset tuovat tukun lisätoiminnallisuuksia ryhmätyösovellukseen. 

Teamsin muihin uutuuksiin lukeutuu parempi yhteistyö Powerpointin ja videonjakopalvelu Streamin kera. Opettaja voi esimerkiksi tehdä kalvorallin Powerpointissa, julkaista sen videona Streamissa ja jakaa opiskelijoille Teamsissa.   (blue star)(blue star)(blue star)(blue star)

Microsoft Blog

Microsoft Blog

Mastering Skype and Teams

Techcrunch

Onenoten uutuuksia: sivunlukitus, matematiikan laskimet

Onenote-muistikirjasovellus uudistui. Opettajat kykenevät nyt muun muassa lukitsemaan sivuja ja käyttämään ohjelmassa Desmosin interaktiivisia matematiikan laskimia. (blue star)(blue star)(blue star)(blue star)

Microsoft Blog

AR & VR -katsaus

Lisätyn todellisuuden tiivis historiikki

The Next Webin artikkeli lupaa otsikkonsa mukaisesti avata lisättyä todellisuutta bisnesmaailmalle ja kertoo siinä samalla AR:n historiaa. Jo kaksikymmentä vuotta sitten teknologia alkoi saavuttaa tasoa, jota tarvitaan AR-sovelluksiin. Ehkä yksinkertaisimmillaan me kuluttajat näemme AR:ää televisiossa: hyvin tyypillisesti urheilulähetyksissä käytetään lisätietoa varsinaisen kuvan päällä. Uudemmat sovellukset pystyvät toki jo paljon muuhunkin. Artikkelissa kuvaillaan mm. AR:n tarjoamia mahdollisuuksia kiinteistövälitykselle ja sisustustavarataloille. 

The Next Web

Game over, virtuaalitodellisuus?

Laitteet, silmikot, käsiohjaimet ja muut sensorit ovat alkaneet kuluttajistua hintatasoltaan, mutta mitä tapahtuu itse konseptille? Se ei ole onnistunut täysin vastaamaan siihen kohdistuneeseen hypetykseen. Pelaajatkaan eivät ole olleet niin myytyjä VR:lle: sisältö ei ole ollut niin mullistavaa, etenkin kun laitteiden hintataso on ollut kova suhteutettuna niiden kömpelyyteen. Nähtäväksi jää, auttavatko tähän esimerkiksi Microsoftin toimet alustan tarjoamisen muodossa käyttöjärjestelmän kylkiäisenä kehittäjien suuntaan ja samaisen yrityksen laaja laiteyhteistyö (Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo ja Samsung), joka tuo hintoja alas. Käyttäjät janoavat VR:ltä vahvaa immersiivisyyttä, kun taas odotukset AR:n suhteen ovat kevyemmät. Siksi esimerkiksi Apple panostaa siihen suuntaan. Pokemon GO aloitti kesällä 2016 vyöryn, joka vienee AR:n voittokorokkeelle.

Tero Pänkäläinen ennustaa uutiskirjeessään, että VR:n suurin hyöty tullee olemaan B2B-ratkaisuissa, esimerkiksi yritysten koulutuksessa, simulaatioissa ja arkkitehtuurin visualisoinnissa. Kuluttajat tulevat törmäämään VR:ään erilaisten demojen muodossa. VR:n kovin juttu kuluttajapuolella on edelleen pelimarkkinoilla, erityisesti PlayStation VR-alustalla - jääden kuitenkin vain innokkaimpien pelaajien ja teknologiafriikkien innostuksen kohteeksi.

Economist

Tero Pänkäläisen uutiskirje: VR/AR-alan kehitys vuonna 2018

VR- & AR-laitteet

Vuonna 2018 suurin kehitys VR-laseissa tulee olemaan langattomuus ja vapaa liikkuminen VR-maailmassa. Näissä laseissa on HTC Vive  -tyyppisten lasien ominaisuudet, mutta ne toimivat langattomasti, täysin itsenäisesti. Ovatko nämä lasit se juttu, jolla päästään kiinni siihen suureen yleisöön, jota VR on kaivannut jo vuosia? Ensimmäiset tätä sarjaa ovat Google Daydreamin alustaa hyödyntävät Lenovo Mirage Solot sekä Oculus Santa Cruzit. Edullisempien lasien kategoriassa Oculus GO tullee olemaan jonkinmoinen hitti 200 dollarin hinnallaan, mutta lasit lienevät kuitenkin suurella yleisöllä käytössä lähinnä 360-videoiden katselussa, sillä lasien käyttötarkoitukset ovat melko rajatut. 

AR-maailmassa kuluttajat kokevat elämyksiä älypuhelimensa ruudulta, jotka tuovat AR:n mahdollisuuksia tutummaksi. Varsinaiset AR-lasit ovat vielä kaukana kuluttajamarkkinoista. Yrityskäyttöön on AR-lasejaan tuomassa useampi valmistaja vuonna 2018: yhtenä esimerkkinä Vuzix Bladet, joiden suuri etu on siinä, että työntekijät saavat kätensä vapaiksi vaikka suorittavat tietoa vaativia työtehtäviä. Lasit tuovat lisätiedot käyttäjän näkökenttään ja sitä kautta nostavat työtehokkuutta.

AR-alan suureksi mysteeriksi tituleerattu Magic Leap avannee AR:n todellista potentiaalia tuomalla tuotteensa markkinoille vuonna 2018. Vaikka lasit onkin suunnattu enemmän kehittäjille, saanemme edes jonkin käsityksen siitä, mihin AR kykenee tulevien 5-10 vuoden kuluessa: mukaan tulee tunnistus siitä, mihin käyttäjä katsoo sekä helpompi tapa ohjata soveluksia käsillään. Hintaluokka tullee olemaan 1000-3000 €.

Tero Pänkäläisen uutiskirje: VR/AR-alan kehitys vuonna 2018

Julkaiseminen

Videoiden tekemisen sietämätön helppous 1

Joskus aiemmin videoiden tekeminen vaati aikaa, vaivaa ja liudan laitteita. Nykyään se on huomattavasti helpompaa: kuvata voi vaikka älypuhelimella ja mahdollista editointia varten on liuta sovelluksia tarjolla.

Mikko Laine: Yle Uutisluokan ohjevideot hyvä videon kuvaamiseen

Ollipekka Kangas: Videoita opetukseen (ns. soittolista)

Matleena Laakso: Innostavaa ja helppoa tarinointia AdobeVoicella

Matleena Laakso: Digitarinoita Padletissa

Matleena Laakso: Onnistumisen elämyksiä Kangasalan opettajille

Adobe Spark - helppoa ja maksutonta visuaalista sisällöntuotantoa

(plus)   Etsitkö helppoja ja maksuttomia sovelluksia? Kokeile Adobe Spark -tuoteperhettä. Niitä voi käyttää tietokoneella (PC) selaimen kautta tai mobiilisovelluksella (iOS, Androidille tulossa). (blue star)(blue star)(blue star)

Adobe Spark

Matleena Laakso: Tunnetko Adobe Sparkin?

Video

Helposti hieno video - ei mahdoton yhtälö enää! Adobe Spark Videolla saa koottua kuvatarinoita tai liikkuvaa kuvia lyhyinä pätkinä. Kuvatarinat ovat nykyään kovin suosittuja, niihin saa persoonallista otetta lisäämällä musiikkia tai halutessaan myös selostusta. Omien kuvien lisäksi sovelluksen kautta voi etsiä CC-lisensoituja kuvia tai käyttää laajaa ikonitarjontaa.

Matleena Laakso: Digitarinoita Adobe Sparkilla

Page

Sähköisten julkaisujen tekemiseen tarkoituettu Adobe Spark Page on jossain määrin kuten Microsoft O365:n Sway, joskin yksinkertaisempi ja helpompi käyttää. Swayn ilo on se, että sillä voi useampi henkilö työstää yhdessä samaa kohdetta, mutta Adoben tuote kilpailee ilmaisuudellaan vahvasti.

Spark Pagella tehtyjä julkaisuja:

Olli-Pekka Kangas: Turku Sights, Surrurreal surroundings

Matleena Laakso: Ruokakuvia

Post

Adobe Spark Post on helppo ja näppärä työkalu tekstiä, kuvia ja erilaisia grafiikoita sisältävien somepostausten tekemiseen. Pientä animointiakin saa postauksiin mukaan. Käyttäjä voi optimoida sisällön esimerkiksi Instagramiin tai Pinterestiin.

Postilla tehty kuvitus: 

Matleena Laakso: Työvuosi 2016

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median katsaus 2017

Asiantuntija Harto Pönkä on julkaissut sosiaalisen median tilastot vuodelta 2017. Ikäluokassa 12-17-vuotiaat ovat suosituimpia yhteisöllisen verkon välineitä Whatsapp, Youtube ja Instagram. Facebook on hyytynyt sijalle viisi. Elitistiseksi leimattu X on kokenut hienoisen renessanssin teinimaailmassa. 25-34-vuotiaista suomalaisista 92 prosenttia on käyttänyt jotakin sosiaalisen median palvelua viimeisen kolmen kuukauden aikana. 

Harto Pönkä

Facebook rassaa algoritmejaan: ystävät yhtiöiden yläpuolelle

Facebook uudisti jälleen kriteerejään, joilla viestejä valitaan ja priorisoidaan käyttäjien uutisvirrassa. Etusijan saavat nyt uutiset, jotka on arvioitu luotettavista lähteistä tuleviksi. (blue star)(blue star)(blue star)

Facebook kuulutti myös tulevasta uudistuksestaan, jossa "kavereiden" tilapäivitykset arvotetaan tärkeämmiksi kuin yhteisösivujen (Pages). Siirron on arvioitu heikentävän yritysten mahdollisuuksia saada näkyvyyttä välineessä. Markkinat rankaisivat päätöksestä heti: ilmoituksen jälkeen Facebookin osakkeen arvoa kuvaava käppyrä lähestyi jonkin verran maan pintaa. Yhtiö jatkoi uudistusrykäystään tammikuun lopussa, jolloin pääjohtaja Zuckerberg ilmoitti uusista muutoksista algoritmeihin: jatkossa paikallisia uutisia nostetaan käyttäjien uutisvirtaaan herkemmin kuin yleisiä.  (blue star)

Johtava yhteisöpalvelu esitteli myös Watch Party -toiminnon, joka tosin on vasta tulossa. Facebookin ryhmän jäsenet pystyvät sovelluksella katsomaan samaan aikaan samaa videota. (blue star)

Techcrunch  

Techcrunch

Social Media Today

New York Times 

Jussi Pullinen

Someco

C-Net

Tapahtuu vuonna 2018

Älykkäät sovellukset, esineiden internet, botit, AR ja VR

The Next Web ennustaa kuluvan vuoden keskeisiä teknologiatrendejä. Niihin kuuluvat muun muassa älykkäät sovellukset, esineiden internet, tekoäly, koneoppiminen ja vaikuttajamarkkinointi. Social Media Today kaivaa taas esiin ennusmerkkejä yhteisöllisen median alalla. Niitä ovat muun muassa bottien esiinmarssi, automaattinen kuvantunnistus, virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) sekä panostukset videoon. 

The Next Web

Social Media Today

DNA: blockchain, 3D ja AI

Lisää ennustuksia vuodelle 2018. Nyt DNA:lta. Sen mukaan muun muassa blockchain eli lohkoketjuajattelu tulee kaikkeen IT:hen, 3D-tulostus ottaa harppauksen eteenpäin, chatbotit alkavat puhua suomea ja tekoäly muuttuu realismiksi.  

DNA

Mediamaisteri: pelillistäminen, videot ja yksilölliset oppimispolut

Myös Mediamaisteri on intoutunut ennustamaan vuoden 2018 tapahtumia. Sen näkökulma on enemmän eLearningissä. Vaikka termi on jo vanha, nykyään puhuttaneen enemmän digi-alkuisilla sanoilla, niin artikkelissa on tuoreutta: VR ja AR vahvistuvat, pelillistäminen ja videot pitävät pintansa ja yksilölliset oppimispolut on se juttu.

Mediamaisteri

Lyhyesti

Uutta kirjallisuutta

Metropolian kirjaston Pinterest-tili tarjoaa katsauksen uusimpaan kirjallisuuteen verkon uusien välineiden, opetusteknologian, yhteisöllisen median ja mobiilipalveluiden alalta. 

 

 

Koonneet ja toimittaneet

Sonja Merisalo ja Petri Silmälä, Metropolian tietohallinto, yhteistyössä Metropolian kirjaston kanssa. Kiitokset: Esa Suominen, Metropolian tietohallinto

Kirjoita lisäykset ja korjaukset sivun kommenttikenttään. Lähetä uutisvinkit sähköpostilla osoitekaavalla etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Seuraavat digiuutiset ilmestyvät 28. helmikuuta 2018. 

1 = Milan Kunderan kirjoittaman teoksen nimi on "Olemisen sietämätön keveys". Fraasi on tällä sivulla muokattu muotoon "sietämätön helppous". 

 

 

Lisää uutisia

Metropolian sosiaalisen median Twitter-tili

Faceblog-sivu Facebookissa

Upmash-sivu Facebookissa

.

Yhteydet Metropolian tietoarkkitehtuuriin

(blue star)(blue star)(blue star)(blue star)(blue star)

Kiinteästi Metropolian tietoarkkitehtuuriin liittyvä järjestelmä tai väline, johon tallennetut tiedot pidetään Metropolian omilla palvelimilla.


(blue star)(blue star)(blue star)(blue star)

Metropolian ulkopuolinen tietojärjestelmä (pilvipalvelu), jota käytetään Metropolian käyttäjätunnuksilla.


(blue star)(blue star)(blue star)

Metropolian ulkopuolinen tietojärjestelmä (pilvipalvelu) tai laite, jossa käyttäjä luo tunnuksensa itse ja vastaa itse tietoturvasta.


(blue star)

Järjestelmä, palvelu tai laite, joka on mahdollisesti saatavana tai käytettävissä vasta sivun julkaisuhetken jälkeen.

 

.

Tärpit

(plus)

Erityisen kiinnostava, merkittävä tai hyödyllinen uusi väline tai palvelu tai oleellinen pointti (opettajan näkökulma).

Lue Digi 2017

Mitä tapahtui oppimisteknologian saralla kaudella 2016-2017? Minkälaisia askelia otti virtuaalitodellisuus? Ne selviävät Digi 2017
~e-kirjasta, jonka voit ladata ja lukea ilmaiseksi!