Metropolia opiskelee noin 14 000 ihmistä ja henkilökuntaa on noin 1 500. Tietokoneita on 6 500 tietokonetta ja niissä on lähes tuhat erilaista ohjelmistoa. Näiden käyttö aiheuttaa ongelmien ja kysymysten kirjon, joiden selvittäminen edellyttää järjestelmällistä toimintatapaa.

Asiakkaiden (opiskelijat ja henkilökunta) lähettämät ongelmakuvaukset ja kysymykset käsitellään palvelupyyntöinä, jotka rekisteröidään palvelupyyntöjärjestelmään nimeltään Requeste. Sama järjestelmä kirjaa muidenkin Metropolian palveluorganisaatioiden kuten kiinteistöpalveluiden toimeksiantoja. Järjestelmään liitetään lähitulevaisuudessa myös hakutoimiston, kirjaston ja rekrytoinnin sovellukset.

Vaikka palvelupyyntö voidaan jättää sähköpostitse, puhelimitse ja kasvokkainkin, on sen nopean käsittelyn takeena suoraan järjestelmään asiakaspalveluliittymästä tehty yksityiskohtainen ongelman kuvaus. Katso opas viereiseltä palstalta. - - >

Asiakaspalveluliittymässä voit myös kommunikoida käyttäjätuen kanssa palvelupyyntöön liittyvissä asioissa ja seurata palvelupyynnön vaiheita, mikäli ongelman selvittäminen vaatii useita henkilöitä. Tiedot palvelupyynnön käsittelyn tapahtumista saat automaattisesti sähköpostilla.

Kun teet palvelupyynnön Requesteen, täytä kaikki mahdolliset kentät tarkasti. Ongelman tai kysymyksen otsikossa on hyvä näkyä palvelun tai ohjelmiston nimi (ei siis "APUA" tai "Kiire!!!!").

Kuvaus-kentässä on itse ongelman lisäksi tärkeää kertoa

  • esiintyykö ongelma muilla kuin omalla koneellasi,
  • esiintyykö ongelma koneen uudelleen käynnistämisen jälkeen,
  • onko se ajoittainen vai pysyvä,
  • koska se on alkanut jne.

Palvelupyyntöön voi liittää myös dokumentteja dokumentteja:

  • ruudunkaappaus (käynnistä Word, klikkaa virheilmoituksen tai ongelman sisältävää ikkunaa, paina ALT+PrtSc, klikkaa Wordiä ja  liitä kaappaus dokumenttiin (CTRL V)) tai vaikkapa
  • digikameran kuva saatta auttaa jossain ongelmassa. Kun lähetätte kuvia, ÄLKÄÄ lähettäkö niitä BMP-muotoisina (bittikartta) vaan JPG:nä.