
Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan on vuoden 2023 alusta lähtien hyväksyttävä Metropolian pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön.
Prosessi suoraviivaisemmaksi
Metropolian käyttäjien on pitänyt tähän mennessä hyväksyä erikseen pilvipalveluehdot päästäkseen käyttämään Google Workspace for Education- ja Microsoft 365 -pilvipalveluita Metropolian käyttäjätunnuksellaan. Siitä on aiheutunut käyttäjätunnuksen aktivoinnin lisäksi ylimääräinen työvaihe, joka on joskus hankaloittanut pilvipalveluiden käyttöönottoa.
Olemme Metropolian Laki- ja arkistointipalveluiden avulla saaneet nyt muutettua prosessin käyttäjien kannalta helpommaksi: 1.1. alkaen pilvipalveluehdot on hyväksyttävä samalla, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön.
Pilvipalveluista (1) on maailmanlaajuisesti tullut kiinteä ja hyödyllinen osa arkea sekä myös Metropoliassa tapahtuvaa opiskelua ja työskentelyä, joten muutos oli perusteltua tehdä. Esimerkiksi Teamsissa järjestettäviin luentoihin osallistuminen ja yhteismuokattavien ryhmätöiden teko edellyttävät pilvipalveluiden käyttöä.
Mikä muuttuu jatkossa?
Jatkossa uusien opiskelijoiden ja työntekijöiden on hyväksyttävä pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, jotta hän saa käyttöönsä Metropolian verkkotunnuksen. Muut voimassa olevat verkkotunnukset muutetaan viimeistään keväällä 2023 uusien ehtojen piiriin. Tästä tulee lisätietoa myöhemmin.
Mitä minun pitää tehdä?
Muutokset tulevat voimaan 1.1.2023. Jos olet hyväksynyt Metropolian nykyiset pilvipalveluehdot, ei sinun tarvitse hyväksyä niitä uudestaan.
Päivitetyt pilvipalveluehdot julkaistaan tammikuussa. Asiasta tiedotetaan myöhemmin OMA:ssa ja tietohallinnon sivustossa. Julkaisun jälkeen suosittelemme kaikkia käyttäjiä lukemaan uudet ehdot lävitse huolellisesti.
Googlen ja Microsoftin pilvisovelluspakettien infosivut:
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Pilvipalvelut
(1) Pilvipalveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä Metropolian verkon ulkopuolella sijaitsevaa sovellusta, järjestelmää tai tallennuspaikkaa, kuten esimerkiksi Zoom, Sharepoint, Teams, OneDrive, Google Meet ja Google Drive.
OMAan ja sen liitännäisjärjestelmiin tehtiin erilliskorjauksia keskiviikkona 7.12.2022:
- Yleisen työpöydän yläpalkkiin asennettiin haku-laatikko näkyviin.
- Toteutusten massamuokkauksessa ollut virhe korjattu: massamuokkaus toimii myös suuremmilla toteutusmäärillä (yli ~50 toteutusta muokattavana).
- Maksullisen koulutuksen palveluun liittyviä korjauksia:
- oikeuksiin
- maksun tilan muutoksiin
- kurssin lukkarimerkintöjen näkyvyyteen
- opiskeluoikeuksien VIRTA-siirtoon liittyviä
- Valmistumisjärjestelmän URN-osoitteen lisäämiseen liittyvä ongelma korjattu.

Metropolian Digiuutisissa ovat marraskuussa 2022 aiheina mm.:
- solunjako Google Docsin taulukkoon
- Whiteboard-taulun pystyy upottamaan Teams-sessioon
- Twitter Muskin kourissa
- kriitikoiden suitsuttama tablettitietokone
- tietoturvan arviointiväline
- digitrendejä vuodelle 2023
Katkos johtuu äskeiseen versiopäivitykseen liittyvästä asennuksesta.
OMAn työpöydät on avattu ja käytettävissä versiopäivityksen jälkeen.
Lyhyitä katkoja voi vielä esiintyä.
Pahoittelemme mahdollista häiriötä.
Requeste-palvelupyyntöjärjestelmä ei ole käytettävissä päivityksen aikana ke 9.11.2022 klo 14-15. Sen seurauksena:
- Palvelupyyntöjä ei voi tehdä osoitteessa https://hd.metropolia.fi
- Digipedagoginen tuki
- Halli-projektinhallinta
- Tietosuoja- tai tietoturvapoikkeamailmoitus (GDPR)
- Turvallisuusilmoitus
- Helpdesk
- IT-hankinta
- Toimitilapalvelu
- Kirjastopalvelu
- Jos lähetät sähköpostia Requestea käyttävien yksiköiden yhteisiin sähköpostiosoitteisiin päivityksen aikana, viestisi menee perille vasta päivityksen päätyttyä:
- Helpdeskin puhelinpalvelu ei kirjaa tietoja päivän aikana saapuvien puheluiden tietoja. Soitathan päivityksen aikana Helpdeskin puhelinpalveluun vain kiireellisissä asioissa.
Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa
Työtilan jäsenenä
Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)
Liity työtilaan näin
1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.
2. Valitse Haku (Liity/Eroa)
3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.
4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.
Ystävällisin terveisin
Helpdesk
Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi
Metropolian sisäisen verkkopalvelun OMAn taustajärjestelmä päivitetään marraskuussa.
Versiopäivitys aiheuttaa päivitysviikoilla useita käyttökatkoksia OMAn eri työpöydillä.
Katkoksiin kannattaa varautua 14.11. ja 21.11. alkavilla viikoilla. Asiasta tiedotetaan tarkemmin lokakuun loppupuolella.
Päivityksessä OMA saa uusia ja paranneltuja ominaisuuksia, muun muassa:
- opiskelijan työpöydän saavutettavuuteen
- erillisiin opintokokonaisuuksien ja OPSien käsittelyyn
- raporttipalveluun
- toteutussuunnitteluun
- HOPS-ohjaukseen
- eAHOT-hyväksilukujen käsittelyyn
- resurssien suunnittelu- ja varausvälineen näkymiin
- valmius ristiinopiskelupalvelun myöhemmälle käyttöönotolle
Opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta vanhat toiminnallisuudet säilyvät lähes ennallaan. OMAn yleisen työpöydän toiminnot säilyvät ennallaan vaikka taustajärjestelmä muuttuu.
Kaikista muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin OMAssa sekä tietohallinnon sivustossa.
Metropolian Digiuutisissa ovat syyskuussa 2022 aiheina mm.:
- Google Docsiin to-do-listat
- Microsoft Formsiin kykenee nyt syöttämään kyselyjä suoraan PDF- ja Word-formaatista.
- iPhone 14 -älypuhelinsarja julkaistiin.
- Tietoturvapommi Tiktok.
- Digitaalinen informaatiolukutaito -opas julkaistu.
Metropolian Digiuutiset täyttää tänään 10 vuotta, sillä ensimmäisen kerran uutiset ilmestyivät 28. syyskuuta 2012.
OMAn työtilojen avautumisessa oli ongelmia etenkin opiskelijan työpöydällä 4.9. alkaneella viikolla.
Vika on korjattu.
Pahoittelemme mahdollisesti aiheutunutta häiriötä.
OJP:n käyttöönotto vaatii OMAn
- yleisen,
- opettajan,
- suunnittelijan ja
- opiskelijan
työpöytien uudelleenkäynnistyksen. Huoltokatko Omassa ti 6.9. kello 16.00 noin 30 minuuttia.
Pahoittelemme mahdollista häiriötä.
Henkilökunta ja Metropolian tietokoneet
Adoben tietokoneohjelmien käyttäjät ovat saaneet ilmoituksia lisenssin päättymisestä, mutta vanha lisenssi toimii edelleen. Ilmoitukset johtuvat siitä, että Metropolian ja Adoben välinen lisenssisopimus päättyy, ja sitä ollaan uusimassa. Lisenssejä koskevat ilmoitukset poistuvat viikon kuluessa, kun uudet lisenssit tulevat käyttöön. Siihen saakka Adoben ohjelmat toimii vanhalla lisenssillään.
Opiskelijoiden omat tietokoneet
Adoben opiskelijalisenssin omaa tietokonettaan varten ostaneille opiskelijoille on tullut Adoben jälleenmyyjältä (IlonaIT) sähköpostiviestejä, joissa lukee: "Adobe CC Student lisenssin tilauksesi päättyy 31.8.2022, Tilaa nyt uusi lisenssi". Jos olet käyttänyt ennenkin Adobe Creative Cloudin opiskelijalisenssiä omalla tietokoneellasi, voit uusia lisenssin suoraan IlonaIT:n verkkokaupasta seuraavaksi kolmeksi vuodeksi (uuden lisenssin voimassaolo päättyy 31.8.2025).
Huomaathan, että Adoben opiskelijalisenssiä ei voi käyttää enää opiskelun päättymisen jälkeen. Jos valmistut 12 kuukauden kuluessa, saattaa sinulle tätä Metropolian opiskelijoille tarjottavaa lisenssiä edullisempi vaihtoehto olla suoraan Adoben verkkosivuilta hankittava lisenssi. Valintaa tehdessäsi sinun kannattaa myös huomoida, että Metropolian kautta hankittuna tuote on Creative Cloud Pro, joka sisältää myös Stock-kirjaston rajattoman käytön.
Adobe Creative Cloud -ohjelmistot ovat edelleen käytössä useissa Metropolian tietokoneluokkien tietokoneissa. Niitä on kaikilla opiskelijoilla mahdollisuus käyttää ilmaiseksi, joten niitä varten opiskelijalisenssiä ei tarvitse ostaa.
Haluatko Adobe Creative Cloudin käyttöösi? Lue ohjeet tästä:
Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa
Työtilan jäsenenä
Saat OMAn etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)
Liity työtilaan näin
1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.
2. Valitse Haku (Liity/Eroa)
3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.
4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.
Ystävällisin terveisin
Helpdesk
Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi
Kielet
- Palvelumme on aina saatavissa suomeksi ja englanniksi.
- Valikoimassamme voi olla muitakin kieliä kulloisenkin henkilökuntamme kielitaidosta riippuen. Ilmoitamme vaihtoehdoista erikseen.
- 20.6.2022 - 31.9.2022 kysy palvelua saksaksi (vain Saksan saksa).
- 18.8.2022 - 23.10.2022 kysy palvelua arabiaksi.
- 18.8.2022 - 2.10.2022 kysy palvelua persiaksi (Iran).
Tiistaina 23.8.2022 tapahtuu jotain, jota monet Requesten käyttäjät ovat pitkään ja hartaasti odottaneet: Järjestelmä päivitetään uuteen versioon.
Tiistaina 23.8.2022 Requeste ei ole käytettävissä. Sen seurauksena:
- Palvelupyyntöjä ei voi tehdä osoitteessa https://hd.metropolia.fi
- Digipedagoginen tuki
- Halli-projektinhallinta
- Tietosuoja- tai tietoturvapoikkeamailmoitus (GDPR)
- Turvallisuusilmoitus
- Helpdesk
- IT-hankinta
- Toimitilapalvelu
- Kirjastopalvelu
- Jos lähetät sähköpostia Requestea käyttävien yksiköiden yhteisiin sähköpostiosoitteisiin 23.8.2022, viestisi menee perille vasta seuraavana päivänä päivityksen päätyttyä:
- Helpdeskin puhelinpalvelu ei kirjaa tietoja päivän aikana saapuvien puheluiden tietoja. Soitathan Helpdeskin puhelinpalveluun 23.8.2022 vain kiireellisissä tapauksissa, jos asiasi vaatii toimenpiteitä saman päivän aikana.
Tiistaina 23.8.2022 edellä mainitut Metropolian palvelut eivät kykene vastaanottamaan yhteydenottoja osoitteessa https://hd.metropolia.fi eivätkä em. sähköpostiosoitteisiin. Tietohallintopalveluiden Helpdeskin puhelinpalvelu ottaa kyseisenä päivänä vastaan vain kiireellisiä yhteydenottoja. Ajoitathan kiireettömät yhteydenottosi toiselle päivälle.
Requeste on jälleen käytettävissä aamusta 24.8.2022 alkaen uutena versiona. Aluksi käyttäjien näkökulmasta Requestessa muuttuu vain ulkonäkö, mutta sisältö pysyy samana. Projekti jatkuu myöhemmin toiminnallisuuksien ja lomakkeiden uudelleenmäärittelyllä.
Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa
Työtilan jäsenenä
Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)
Liity työtilaan näin
1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.
2. Valitse Haku (Liity/Eroa)
3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.
4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.
Ystävällisin terveisin
Helpdesk
Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi
Helpdeskin puhelinpalvelun (puh. 09 7424 6777) kesäaukioloajat päättyvät, ja syyslukukauden pidennetty aukioloaika alkaa maanantaina 22.8.2022.
- 22.8.2022 - 23.9.2022 avoinna arkisin klo 8-18.
- Maanantaina 26.9.2022 palaamme tavallisiin aukioloaikoihimme: arkisin klo 8-16.
Asiastasi riippumatta pyydämme ilmoittamaan kaikista Metropolian IT-asioista näin:
- Puhelinpalveluun 09 7424 6777
- 24/7 palvelupyyntöinä osoitteeseen https://hd.metropolia.fi tai sähköpostitse osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi
Kielet
- Palvelumme on aina saatavissa suomeksi ja englanniksi.
- Valikoimassamme voi olla muitakin kieliä kulloisenkin henkilökuntamme kielitaidosta riippuen. Ilmoitamme vaihtoehdoista erikseen.
- 20.6.2022 - 31.9.2022 kysy palvelua saksaksi (vain Saksan saksa).
- 18.8.2022 - 23.10.2022 kysy palvelua arabiaksi.
- 18.8.2022 - 2.10.2022 kysy palvelua persiaksi (Iran).
Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa
Työtilan jäsenenä
Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)
Liity työtilaan näin
1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.
2. Valitse Haku (Liity/Eroa)
3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.
4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.
Ystävällisin terveisin
Helpdesk
Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi