Kuten tilastoista näemme, on syyslukukauden alku myös tietohallinnolle vuoden kiireisintä aikaa.

Jotta voisimme tarjota sinullekin syksyllä tarvitsemasi palvelut ajoissa, pyydämme sinua ystävällisesti pyytämään niitä jo nyt. Syksyllä voi olla jo liian myöhäistä – silloin emme parhaasta yrittämisestämmekään huolimatta enää kykene omien resurssiemme puitteissa takaamaan edellyttämäsi aikataulun toteutumista.

Myös tietohallinnon henkilökunta viettää kesälomia. Siksi toivomme, että pyytäisit hyvissä ajoin ennen kesälomakauden alkua:

Nyt meillä on vielä aikaa hoitaa kuntoon syksyn asiasi ennakkoon. Odotamme yhteydenottoasi!


Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa

Työtilan jäsenenä

  • Saat OMAn etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse OMAn yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa).

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Klikkaa Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Welcome to check out our new student workstations at Myyrmäki campus. They are not yet available anywhere else at Metropolia! You can find the workstations on the 2nd floor of section A, next to the quiet room and across from the Student Services Office.

Our new student workstations feature Dell D6000S Displaylink docking stations, which allow you to connect almost any type of computer directly to the USB-C port or alternatively to the USB-A port with an adapter. With just one connection and a brief wait, your computer screen will appear on the display, and you can immediately start working!

The Martela furniture factory’s electrically adjustable desks with vision protection and high-quality office chairs promote ergonomic work and make a peaceful work environment. You can adjust the height of the desk to your liking with the touch of a button, and the surrounding people's glances won't distract you from your work.

Each laptop desk includes a keyboard, mouse, display, and power outlet for your needs. In addition, you can connect two USB-A devices and one USB-C device to each dock.

Docking station’s user instructions

1. Plug the USB-cable to your computer. USB-dock connects automatically and you can charge your laptop and use screen, mouse and keyboard.

2. If the screen doesn’t show anything, check your display settings by pressing  + P and choose duplicate or extend.


"Helpdesk tiedottaa" workspace in OMA

As a member of the workspace

  • You will receive Helpdesk announcements published on OMA directly to your e-mail.

  • You will receive up-to-date information about the operation and services of IT Services.

  • You can discuss and give feedback about the IT Services (discussion section). (We don't accept service requests to the workspace – please contact the Helpdesk only via the contact information mentioned below.)

How to join?

1. Select Workspaces in the menu at the top of OMA

2. Select Search (Join/Leave).

3. In the Text search field, type Helpdesk tiedottaa.

4. Select the Join workspace button on the right side of the "Helpdesk tiedottaa" workspace.


Best regards
Helpdesk

Telephone service: +3589 7424 6777
Service requests: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Information and instructions: https://itservices.metropolia.fi

Tervetuloa tutustumaan Myyrmäen kampuksen uusiin opiskelijoiden työpisteisiin, jollaisia ei ole vielä missään muualla Metropoliassa! Työpisteet löydät kampuksen A-osan 2. kerroksesta opintotoimistoa vastapäätä hiljaisen huoneen vierestä.

Uusissa opiskelijapisteissämme on Dell D6000S Displaylink -telakointiasemat, joihin saat liitettyä lähes koneen kuin koneen yhdellä liittimellä suoraan USB-C-väylään tai vaihtoehtoisesti USB-A-väylään adapterin kautta. Yksi kytkentä, hetken odotus ja mikäli koneesi tukee standardia, ilmestyy kuva näytölle ja voit välittömästi aloittaa hommat! Näillä pisteillä työ sujuu kuin tanssi.

Työergonomiaa ja työrauhaa kultivoivat Martelan laadukkaat, näkösuojilla reunustetut, sähkösääteiset työpisteet suomalaisvalmisteisine toimistotuoleineen. Saat työpisteen korkeuden säädettyä itsellesi sopivaksi napinpainalluksella. Ympäröivien ihmisten katseet eivät häiritse työskentelyäsi, eivätkä tärkeät tavarasi noin vain tipu lattialle.

Joka työpisteellä on näppäimistö, hiiri, näyttö ja pistorasia tarpeitasi varten. Jokaiseen telakkaan voi liittää lisäksi kaksi USB-A-väylään liitettävää laitetta ja yhden USB-C-laitteen.

Telakointiaseman käyttöohje

1. Kytke USB-kaapeli tietokoneeseesi. Telakka yhdistyy automaattisesti, ja voit ladata kannettavaasi sekä käyttää näyttöä, hiirtä ja näppäimistöä.

2. Jos näyttöön ei ilmesty mitään, tarkista näyttöasetukset painamalla ⊞ + P, ja valitse duplicate tai extend.


Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa

Työtilan jäsenenä

  • Saat OMAn etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse OMAn yläreunan vaikosta Työtilat.


2. Valitse Haku (Liity/Eroa).

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Klikkaa Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian Digiuutisissa ovat maaliskuussa 2023 aiheina mm.:

  • sisällönhallitsijoiden oikeudet laajenevat Google Drivessa
  • Microsoft Teamsiin automaattinen kädenlasku
  • laajennetun todellisuuden eli XR:n välineet käyvät entistä pienikokoisemmiksi, ja ohjauskapuloistakin päästään vähitellen eroon
  • Samsungin Galaxy S23 -sarjan puhelimissa riittää suorituskykyä ja hintaa
  • uutta Thinglinkissä ja Padletissa
  • Uutta GPT-4-kielimallia käyttävä Chat GPT -tekoälypalvelu osaa ratkaista entistä monipuolisempia ongelmia, joskin hallusinoi edelleen eli keksii faktoja omasta päästään. 

Katkos johtuu järjestelmän versiopäivityksestä.

Katkos ei vaikuta OMAn muuhun toimintaan. 

Tuoreessa Tiedonhallintaa Metropoliassa -verkkojulkaisussa ovat aiheina muun muassa:

  • Korkeakoulujen Vallu-valintakoepalvelu jälleen käytössä
  • OMA (Peppi) -järjestelmään tehtiin laaja versiopäivitys 
  • Opintojaksopalautteen järjestelmässä otettu välipalaute käyttöön
  • Wihiä käytetty jo 40 valmistuneessa opinnäytetyössä
  • Digiuutisissa mm. Chat GPT
  • Digi 2022 -mikrokirja tutkii pandemian jälkeistä digimaailmaa

Verkkojulkaisu kertoo kuulumiset Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttämistä sähköisistä työ- ja opiskeluvälineistä. Sen.toimittaa Metropolian tietohallinnon tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimi. 


Pahoittelemme mahdollista häiriötä.


Metropolian Digiuutisissa ovat tammikuussa 2023 aiheina mm.:

  • Uusi Chat GPT -tekoäly muokkaa tietotyötä joskin herättää myös kysymyksiä
  • Google Docsiin rakenteen ja sisällön ohjausmerkit
  • Microsoft Teamsin kädennosto näkyy paremmin
  • Balabolka-sovellus muuttaa tekstin puheeksi
  • tietoturvan koulutuskokonaisuus julkaistu

OMAn päivitys tiistaina 31.1.2023 klo 20 alkaen. Kesto n. 2h.

Tyhjennä selaimen välimuisti (CTRL+Shift+Del), mikäli huoltokatkosilmoitus ei poistu selaimesta katkoksen aikaikkunan jälkeen.

Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan on vuoden 2023 alusta lähtien hyväksyttävä Metropolian pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön. Muut voimassa olevat verkkotunnukset muutetaan viimeistään keväällä 2023 uusien ehtojen piiriin. Tästä tulee lisätietoa myöhemmin.

Mitä minun pitää tehdä?

Muutokset tulivat voimaan 1.1.2023. Jos olit hyväksynyt Metropolian pilvipalveluehdot aikaisemmin, ei sinun tarvitse hyväksyä niitä uudestaan. 

Päivitetyt pilvipalveluehdot:
https://amme.metropolia.fi/cloud/index.php

Googlen ja Microsoftin pilvisovellusten infosivut (osoitteet ja käyttöohjeita): 
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Pilvipalvelut

Skannaa pilveen ja tunnista teksti

Olemme ottaneet käyttöön Canon-monitoimilaitteisiin uuden ominaisuuden, jonka avulla voit tallentaa skannaamasi asiakirjat suoraan Microsoft OneDriveen tai Google Driveen. Tiedoston voi tallentaa PDF-muotoon, johon skannaus ei ole tallentunut pelkkänä kuvana vaan tekstinä. Siksi voit esimerkiksi tietokoneen copy- ja paste- toiminnoilla liittää tekstin toiseen asiakirjaan.

Lue ohjeet tietohallinnon internetsivuilta.


Kielet

  • Palvelumme on aina saatavissa suomeksi ja englanniksi.
  • Valikoimassamme voi olla muitakin kieliä kulloisenkin henkilökuntamme kielitaidosta riippuen. Ilmoitamme vaihtoehdoista erikseen.
  • 19.12.2022 - 5.2.2023 kysy palvelua arabiaksi (Pohjois-Afrikka).


Helpdeskin palvelu ja joulu

  • Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu 23.12.2022 – 1.1.2023.
  • Helpdeskille voi lähettää palvelupyyntöjä selainliittymän kautta tai sähköpostitse milloin tahansa puhelinpalvelun aukioloajoista riippumatta.
  • Joululomien aikana meillä on vähemmän henkilökuntaa töissä, mutta myös yhteydenottoja meille tulee silloin vähemmän. Käsittelemme palvelupyyntöjä tavalliseen tapaan, mutta joissain yksittäisissä asioissa palvelu voi hieman viivästyä lomien takia.


Kiitämme kaikkia metropolialaisia ja yhteistyökumppaneitamme (Helsingin konservatoriota. PopJazz-konservatoriota ja aulapalveluita unohtamatta!) kuluneen vuoden miellyttävästä ja vivahteikkaasta yhteistyöstä sekä myös kaikesta saamastamme, rohkaisevasta sekä hyödyllisen rakentavasta palautteesta. Toivotamme teille rentouttavaa ja rauhallista joulua sekä menestyksekästä uutta vuotta 2023!

Kuva joulupukista skannaamassa pilveen
Tämän taideteoksen on "maalannut" DALL-E-2-tekoäly, jolle annettiin komennoksi: "There is two separate locations in the picture: The first location is down on the floor, where Santa Claus is standing next to a copy-machine and throwing his letters high to up. The second location is up in the sky, where there's a separate typewriter floating on a cloud. Oil painting.". Lisäksi kuvaa piti jälkeen päin muokata vielä antamalla tekoälylle muutama komento lisää.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan on vuoden 2023 alusta lähtien hyväksyttävä Metropolian pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön. 

Prosessi suoraviivaisemmaksi

Metropolian käyttäjien on pitänyt tähän mennessä hyväksyä erikseen pilvipalveluehdot päästäkseen käyttämään Google Workspace for Education- ja Microsoft 365 -pilvipalveluita Metropolian käyttäjätunnuksellaan. Siitä on aiheutunut käyttäjätunnuksen aktivoinnin lisäksi ylimääräinen työvaihe, joka on joskus hankaloittanut pilvipalveluiden käyttöönottoa. 

Olemme Metropolian Laki- ja arkistointipalveluiden avulla saaneet nyt muutettua prosessin käyttäjien kannalta helpommaksi: 1.1. alkaen pilvipalveluehdot on hyväksyttävä samalla, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön. 

Pilvipalveluista (1) on maailmanlaajuisesti tullut kiinteä ja hyödyllinen osa arkea sekä myös Metropoliassa tapahtuvaa opiskelua ja työskentelyä, joten muutos oli perusteltua tehdä. Esimerkiksi Teamsissa järjestettäviin luentoihin osallistuminen ja yhteismuokattavien ryhmätöiden teko edellyttävät pilvipalveluiden käyttöä.

Mikä muuttuu jatkossa?

Jatkossa uusien opiskelijoiden ja työntekijöiden on hyväksyttävä pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, jotta hän saa käyttöönsä Metropolian verkkotunnuksen. Muut voimassa olevat verkkotunnukset muutetaan viimeistään keväällä 2023 uusien ehtojen piiriin. Tästä tulee lisätietoa myöhemmin.

Mitä minun pitää tehdä?

Muutokset tulevat voimaan 1.1.2023. Jos olet hyväksynyt Metropolian nykyiset pilvipalveluehdot, ei sinun tarvitse hyväksyä niitä uudestaan. 

Päivitetyt pilvipalveluehdot julkaistaan tammikuussa. Asiasta tiedotetaan myöhemmin OMA:ssa ja tietohallinnon sivustossa. Julkaisun jälkeen suosittelemme kaikkia käyttäjiä lukemaan uudet ehdot lävitse huolellisesti.

Googlen ja Microsoftin pilvisovelluspakettien infosivut:
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Pilvipalvelut


(1)  Pilvipalveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä Metropolian verkon ulkopuolella sijaitsevaa sovellusta, järjestelmää tai tallennuspaikkaa, kuten esimerkiksi Zoom, Sharepoint, Teams, OneDrive, Google Meet ja Google Drive.

OMAan ja sen liitännäisjärjestelmiin  tehtiin erilliskorjauksia keskiviikkona 7.12.2022:

  • Yleisen työpöydän yläpalkkiin asennettiin haku-laatikko näkyviin.
  • Toteutusten massamuokkauksessa ollut virhe korjattu: massamuokkaus toimii myös suuremmilla toteutusmäärillä (yli ~50 toteutusta muokattavana).
  • Maksullisen koulutuksen palveluun liittyviä korjauksia: 
    • oikeuksiin
    • maksun tilan muutoksiin
    • kurssin lukkarimerkintöjen näkyvyyteen
    • opiskeluoikeuksien VIRTA-siirtoon liittyviä
  • Valmistumisjärjestelmän URN-osoitteen lisäämiseen liittyvä ongelma korjattu.

Metropolian Digiuutisissa ovat marraskuussa 2022 aiheina mm.:

  • solunjako Google Docsin taulukkoon
  • Whiteboard-taulun pystyy upottamaan Teams-sessioon
  • Twitter Muskin kourissa
  • kriitikoiden suitsuttama tablettitietokone
  • tietoturvan arviointiväline
  • digitrendejä vuodelle 2023