Sosiaalinen työpöytä ja ryhmätyö
Sosiaaliset työpöydät (social desktop) on tarkoitettuparantamaan organisaatioiden tiimityöskentelyä. Vasta kehittymässä olevien [helmikuu 2010] sosiaalisten työpöytien ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa
- jaettu dokumenttien tallennus ja hakuominaisuudet,
- pikaviestintä,
- tagit,
- jaetut näytöt,
- kalenterit ja
- toimisto-ohjelmat.
Sosiaalisessa työpöydässä työskentelevät henkilöt muodostavat yhteisön, johon mennään työskentelemään, tuottamaan tietoa, kommentoimaan ja lukemaan kommentteja. Työstetty tieto säilyy työpöydällä. Samalla työtilaan muodostuu tiedon historia.
Sosiaalisia työpöytiä käytetään muun muassa henkilöstökoulutukseen, perehdytykseen ja kehityskeskusteluihin.
Tunnetuimpia sosiaalisen työpydän ohjelmistoja ovat CentralDesktop, MyWebDesktop, iGoogle ja Google Apps.
Sosiaalisen työpöytätoiminnan riisuttu versio on yhteiskirjoittaminen, jossa usea henkilö tuottaa verkossa yhtä ja samaa dokumenttia. Yhteiskirjoittamisen välineitä ovat muun muassa [Google Wave] ja Etherpad. Myös wiki voidaan tulkita riisutuksi versioksi työpöytätoiminnasta.
Video
Microsoftin esittelyvideo Social Desktop -ideasta:
- Created by Petri Silmälä, last modified on 9.12.2011
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 10 Next »
- No labels