Julkisen linkin jakaminen ja aikaraja Microsoft 365:ssä
Mikä on julkinen linkki Microsoft 365:ssä?
Julkisilla linkeillä tarkoitetaan OneDrive'ista, Wordistä, Excelistä, PowerPointista, Streamista tai SharePointista tai muista Microsoft 365 -sovelluksista jaettuja linkkejä, joiden käyttöoikeudeksi on määritelty "Works for Everyone" (suomeksi: kaikille).
Kannattaako minun käyttää julkista linkkiä?
Vältä julkisten linkkien luontia tilanteissa, joissa ne eivät ole välttämättömiä. Julkisten linkkien kautta asiakirjan sisältö on nähtävillä internetin kautta sellaisillekin henkilöille, jotka eivät ole kirjautuneet millään käyttäjätunnuksella Microsoft 365:een. Vaikka jakamaasi asiakirjaa ei todennäköisesti voi löytää esimerkiksi Google-haun avulla, on olemassa riski sen päätymisestä väärien henkilöiden haltuun.
Miten kauan julkiset linkit ovat voimassa?
Julkiset linkit ovat voimassa 90 vuorokautta. Jos linkki ei ole julkinen vaan esimerkiksi Metropolian sisäisille käyttäjille tai tietyille käyttäjille jaettu, se ei vanhene lainkaan.
Mitä tapahtuu tiedostolleni, kun linkki vanhenee?
Kun linkki vanhenee, ei itse tiedosto katoa. Word-asiakirjasi, Excel-taulukkosi tai PowerPoint-esityksesi on edelleen tallessa OneDrivessä tai SharePointissa aivan kuten ennenkin. Ainoastaan julkisen linkin voimassaolo päättyy, ja sen kautta ei enää voi avata jakamaasi tiedostoa. Voit jatkaa linkin voimassaoloa jakamalla saman tiedoston uudelleen.
Mistä löydän ohjeet asiakirjojen jakamiseen ja käyttöoikeuksien määrittämiseen?
Ohjeita asiakirjojen jakamiseen ja käyttöoikeuksien määrittämiseen Microsoft 365 -palvelussa löydät Microsoftin verkkosivuilta.
Miten jatkan vanhentuvan tai vanhenevan julkisen linkin voimassaoloa?
Kuinka jatkan Microsoft 365 -linkin voimassaoloa?
Miten toimin ongelmatilanteessa?
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Kysy Mikko-tekoälybotilta 24/7 | https://mikko.metropolia.fi |
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
Sharing a Public Link and Setting an Expiration Time in Microsoft 365
- Created by Janne Teräslahti, last modified by Petri Silmälä on 15.1.2025