Miten varmistan, etten ole vahingossa antanut Metropolialle lupaa hallinnoida tietokonettani?
Unohditko rastin ruutuun asentaessasi Microsoft 365:n työpöytäsovellusta?
Ohjeet Microsoft 365 -työpöytäohjelmiston asennukseen löytyvät tietohallinnon sivustolta.
Ohje sisältää alla olevan huomautuksen:
Mistä tiedän, unohdinko rastin ruutuun? Miten voin korjata tilanteen?
Voit tarkistaa ja korjata tilanteen edellä mainittuun, ohjeeseen kuuluvan huomautuksen sisältämän ohjeen mukaan:
1. Siirry Windowsin asetuksiin (Settings).
2. Valitse Tilit / Accounts.
3. Valitse Oppilaitos tai työpaikka / Access work or school.
4. Jos näet Metropolian tilin, poista se.
Kirjauduitko tietokoneeseesi Metropolian Microsoft-tililläsi?
Omaan tietokoneeseen ei tule kirjautua Metropolian Microsoft-tilillä. Kun opiskelusi Metropoliassa on tullut päätökseensä, et voi sen jälkeen enää käyttää Metropolian Microsoft-tiliäsi. Siksi et enää opiskelusi päättymisen jälkeen pääse kirjautumaan omalle tietokoneellesi Metropolian Microsoft-tililläsi. Käytä aina omaan tietokoneeseesi kirjautumiseen henkilökohtaista Microsoft-tiliäsi tai paikallista käyttäjätunnusta. Sen sijaan, Microsoft 365:een ja muihin Metropolian tarjoamiin palveluihin kirjaudu opiskeluun liittyvissä asioissa aina Metropolian Microsoft-tililläsi.
Jos olet kirjautunut omaan tietokoneeseesi Metropolian Micorosoft-tilillä, toimi näin:
1. Lisää tietokoneeseesi uusi tili.
2. Anna uudelle tilillesi järjestelmänvalvojan (administrator) käyttöoikeudet.
3. Kirjaudu uudella tililäsi tietokoneeseesi.
4. Jos olet tallentanut tiedostoja paikallisesti tietokoneelle Metropolian tilisi kautta (esim. tietokoneen työpöydälle (Desktop) tai Documents, Pictures tai Videos -kansioihin), kopioi ne talteen.
Ohjeita edellä mainittuihin toimenpiteisiin löydät Microsoftin verkkosivuilta otsikolla "Käyttäjätilien halinta".
Miksi on mahdollista, että tietokoneeni liittyy tahtomattani Metropolian hallinnoinnin piiriin?
Microsoft 365 sekä Windows ovat ulkopuolisen ohjelmistontoimittajan, Microsoftin tuotteita. Metropolialla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa niiden toimintoihin ja ominaisuuksiin.
Ei ole mahdollista, että tietokoneesi liittyisi Metropolian hallinnoinnin piiriin ilman omaa päätöstäsi. Jos se on Metropolian hallinnassa, olet itse vahingossa liittänyt sen siihen. Tämä on toki ymmärrettävää, koska yhden rastin unohtaminen ruutuun on hyvin inhimillistä.
Jos olen vahingossa liittänyt tietokoneeni Metropolian hallintaan, mihin tietoihin Metropolia pääsee käsiksi?
Metropolia ei pääse käsiksi tiedostoihisi, sähköpostiviesteihisi tai selaushistoriaasi eikä muihin tietokoneellesi tallentamiisi tietoihin. Jos olet vahingossa liittänyt tietokoneesi Metropolian hallintaan, näkyvät Metropolian hallintaympäristössä tietokoneesi perustiedot: nimi, sarjanumero, merkki ja malli. Lisäksi siellä näkyy oma nimesi. Jos käytät bitlockeria, on myös bitlocker-avauskoodisi Metropolian tahtomatta ja sinun tahtomattasi livahtanut Metropolian hallintaympäristöön saataville.
Mitä tapahtuu, jos opiskeluni päätyttyä tietokoneeni on edelleen Metropolian hallinnoima?
Jos opiskelusi päätyttyä tietokoneesi ainoa käyttäjätunnus on Metropolian Microsoft-tili, et enää voi kirjautua omaan tietokoneeseesi. Jos olet unohtanut rastin ruutuun Microsoft 365:ttä asentaessasi etkä ole korjannut asiaa em. toimenpitein, saattaa tietokoneessasi ilmentyä odottamattomia ongelmia.
Kuka on vastuussa tietokoneeni toimivuudesta?
Olet itse vastuussa oman tietokoneesi toimivuudesta ja ylläpidosta. Jos sinulla on kysymyksiä koskien Metropolian palveluiden käyttöä tai toimivuutta, voit ottaa yhteyttä Helpdeskiin alla olevin yhteystiedoin.
Miten toimin ongelmatilanteessa
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Kysy Mikko-tekoälybotilta 24/7 | https://mikko.metropolia.fi |
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
- Created by Janne Teräslahti, last modified on 21.10.2024
- No labels