You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 3 Current »

Yleistä

  • Käsiteltiin M1 raportti: Raportti: Milestone 1
    • Pilotointiympäristössä huomioitavaa:
      • Ohjeistettava käyttöliittymässä käyttäjiä selkeästi, milloin ollaan kiinni tuotantodatassa ja milloin vain testidatassa.
      • Käyttöliittymäsuunnittelijoille:
        • Visualisoidaan esim. vesileiman yms avulla, mitkä toiminnot ovat pelkkiä demoja.
        • Portleteissa voisi olla aina samassa paikassa kaksi ikonia: ohjeet ja palaute (linkitys esim. e-lomakkeelle).
  • Muutoshallintaa varten tehty sivurakenne: Muutoshallinta
    • Projektiryhmäläiset kirjaavat kaikki tiedossa oleva kehitysehdotukset ja muutostarpeet.

Kehitystilanne

  • Käytiin läpi työtilojen mockupeja (keskeneräiset): http://espdev.eduix.fi/mockups/metropolia/oma.metropolia.fi/tyotilat/workspace-index.php
    • Käyttöliittymäsuunnittelijoille: 
      • Työkalut ja linkit näytetään myös vasemmassa navigaatiossa oman väliotsikon alla. Linkit avautuvat aina uuteen ikkunaan.
      • Tiedotteissa luonnoksen tallentaminen
    • Yleinen huomio: voisiko opikelijan tietojen yhteydessä, tehtävää arvioidessa, näyttää myös opiskelijanumero
      • Tämä liittyy myös laajempaan kehitysehdotukseen, jossa kaikkialla työpöydissä käyttäjän nimestä avautuisi pieni "profiilileijuke". Tästä on demo tiedotteiden yhteydessä nyt.
  • Update: Edelliseen kokoukseen liittyen kehitystiimi ehdottaa, että pitäydytään CKEditorissa. Käytössä olevat toiminnot eri näkyvissä tulee kuitenkin käydä läpi.

Määritysten tarkentaminen

  • Työtilojen työkalut: http://espdev.eduix.fi/mockups/metropolia/oma.metropolia.fi/tyotilat/workspace-admin-external-tools.php
    • Näin ok. Vielä selvitettävä miten tyyppejä ja ikoneita voidaan hallita.
  • Määrittelystä: Palveluun “Tehtävä” lisätään toiminto, joka ilmoittaa opiskelijalle henkilökohtaisella tiedotteelle, kun opettaja on palauttanut tehtävän työstettäväksi.
    • Henkilökohtainen tiedote -> tarkoitetaan henkilökohtaista viestiä, eli hyödynntetään työpöytäkokonaisuuden viestipalvelua.
  • Määrittelystä: Lisäksi dokumentit välilehdellä tulee näkyä, jos opettaja on linkittänyt dokumentteja Office 365 tai GAFE palveluihin. Näkyvyys määräytyy sen mukaan onko toteutuksen opettajat liittäneet työtilan työkaluihin em. palveluita.
    • Tutkittava samojen ikonien hyödyntäminen kuin Työtilojen työkaluissa (työtilojen työkalulinkit ja dokumenttipankin linkit ovat itseasiassa lähes sama asia, scope on vain eri)

Keskusteltiin työtilojen tiedotteiden ja keskustelualueen toimintojen toteuttamista siten, että nämä integroidaan osaksi koko työpöydän tiedote/ajankohtaiset-toiminnallisuutta sekä keskustelualue-toiminnallisuutta. Muutoksen etuja:

  • Käyttäjän näkökulmasta toiminnallisuus kaikkialla yhdenmukaista
  • Helpottaa Muutoshallinta-sivulla mainitun "Luo uusi" -toiminnallisuuden työpöydillä toteuttamista, eli käyttäjä voi luoda esimerkiksi uuden tiedotteen pikatoiminnolla, jossa tiedotteen kirjoittamisen yhteydessä voi valita joko tavallisen Ajankohtaiset-kohdennuksen tai kohdennuksen yhteen tai useampaan työtilaan, jonka ylläpitäjän hän toimii
  • Mahdollistaa sekä yleisten että työtilakohtaisten tiedotteiden ja keskusteluiden näyttämisen samoissa listauksissa. Esimerkiksi sähköisten työpöytien keskustelu-osiossa voidaan samassa näkymässä näyttää sekä yleiset keskustelut että keskustelut työtiloissa, joissa käyttäjä jäsenenä.
    • myös tiedotteiden kommentointi toteutettaisiin samalla palvelulla, eli tiedotteen/uutisen kommentointi aloittaa uuden keskustelusäikeen 
  • Lukuisia teknisiä etuja: ei erilaisia toteutuksia samoista asioista, indeksointi helpompaa, jatkokehitys ja ylläpito selkeämpää

Muutoksen ongelmakohtia ja riskejä:

  • Vanhojen tiedotteiden ja keskusteluiden näyttäminen työtiloissa tulee hoitaa. On mahdollista tehdä toteutus, jossa vanhoille työtiloille tarjotaan toiminnot (napin takana), jolla vanhat tiedotteet tai keskustelut näytetään lukumoodissa. Tämä ratkaisu ei välttämättä hankaloittaisi liikaa (toiminnon toteuttamista eikä käyttäjien näkökulmasta).
  • Työtiloissa oma logiikka käyttöoikeuksiin liittyen, joka tulee huomioida. Esimerkiksi tiedotteet/ajankohtaiset -toiminnallisuudessa ei ole tällä hetkellä lukuoikeusrajoituksia, kun taas työtiloissa on tärkeää, että vain jäsenet näkevät tiedotteet. 

Päädyttiin siihen, että Eduix tutkii toteustapaa ja sen vaikutuksia projektiin.

Tehtävät seuraavaan palaveriin mennessä

  • Metropolia: Tutustuminen työtilojen mockupeihin
  • Metropolia ja Eduix: Muutoshallinta-sivulle tiedossa olevien muutosten/kehityskohteiden lisääminen
  • Eduix: Teknisten suunnitelmien edistäminen

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

  • No labels
You must log in to comment.