You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Current »

 

Paikalla: Jaakko Rannila, Esa Suominen, Kaj Kuusisto, Juhani Gurney (Eduix)

Muistio

Päätettiin, että ei käytetä Metropolian Jiraa backlogin hallinnassa vaan ylläpidetään backlogia Metropolian Wikin projektisivulla. Ylläpidetään taulukkomuodossa ja sopivassa sivurakenteessa kaikki kehitysehdotukset, määritysten täsmennykset ja muutokset. Taulukko käsitellään projektiryhmässä (tarvittaessa myös ohjausryhmässä) ja merkitään päätökset sarakkaisiin (esim. kuuluuko projektin scopeen vai onko lisätyötä). Juhani vastaa projektiin scopeen kuuluvien asioiden päätymistä tehtävälistalle (Eduixin Jira) ja niiden aikatauluttamisesta. Metropolia vastaa ajantasaisen määrittelyn ylläpitämisestä, eli alkuperäistä vaatimusmäärittelyä muokataan vastaamaan projektissa tehtyjä päätöksiä. Dokumentin päivitysvälin ei tarvitse olla viikottainen, vaan riittää, että sitä päivitetään projektin eri milestonejen yhteydessä.

Projektin aikataulu

Juhani esitti ehdotukset milestoneista ja niiden sisällöstä tekijätiimin kanssa käydyn työpajan perustaalla:
Milestone 1: 8.1.2016
Ohjausryhmän kokous alustavasti 15.1., joten aikataulu siinä mielessä hyvä.
Tavoite:
  • Määritykset tarkennettu, eli Eduix on tunnistanut mahdolliset epäselvät kohdat vaatimusmäärittelystä ja näihin on saatu projektiryhmältä tarkennukset ja päätöksen toteutustavasta. Tavoitteena on, että kehittäjillä ei ole toteutuksen suhteen epäselvyyksiä toiminnallisesta näkökulmasta.
  • Käyttöliittymämockupit valmiina kaikista keskeisistä uudistettavista toiminnoista (työtilat, tiedotteet, suosikit/omat linkit jne)
  • Tiedotteista ensimmäinen kokeiltava versio (ei kaikkia toiminnallisuuksia) testiympäristössä, jossa uusi teema käytössä.
  • Työtilojen uusi rajapinta toteutettuna, rajapinta/palvelu on testauksessa olemassa olevaa dataa vasten. 
  • Projektiin liittyvästä erillisestä kokonaisuudesta, Ohjaustietopalvelusta, on valmiina ensimmäinen versio, jota pystytään hyödyntämään kaikkien työpöytäprojektin palveluiden toteutuksessa. 
Milestone 2: 11.3.2016
Tavoite:
  • Ensimmäinen pilotoitava versio
  • Uusi naviointipalkki valmiina: pääsy Perusrekisterin ja Pakki -projektien tuottamiin työpöytiin ja uudistetuille Peppi-työpöydille (mietittävä suhde Perusrekisterin ja Pakin käyttöönottoprojektiin).
  • Profiili ja asetukset valmiina testattavaksi
  • Tiedotteet valmiina, sisältää integraation, jonka avulla nykyisen Tuubin tiedotteet siirretään ajastetusti uuteen palveluun. Tiedotteita voidaan myös luoda pilotointiympäristössä, mutta käyttäjlle tuodaan selkeästi esille, että nämä tiedotteet eivät näy nykyisessä Tuubissa (integraatiota toiseen suuntaa ei siis tehdä)
  • Työtiloista mahdollisimman paljon toimintoja näkyvillä lukutilassa. Palvelu lukee tiedot nykyisen Tuubin tietokannasta.
Milestone 3 toukokuussa ja Milestone 4 elokuussa
Näiden sisältö tarkennetaan projektin edetessä
Keskustelua tuotantokäyttöönotosta ja nykyisen Tuubin rinnakkaiselosta oma.metropolia.fi kanssa:
  • Tavoite siirtyä tuotantokäyttöön (viimeistään) samaan aikaan kuin Perusrekisteri ja uudistettu Pakki, näillä näkymin 20.10. / syyslomalla.
    • (huomiona aikaisemmista kokouksista, että tarvittaessa joitain työpöytäprojektin asioita voidaan ottaa myöhemmin käyttöön)
  • Uusi työtilasovellus tulee kuitenkin olla käytössä, kun Perusrekisteri menee tuotantoon, jotta vanhoihin työtiloihin ei tarvitse uudistaa Winha-integraatiota
    • Työtilojen rinnakkaiselo teknisesti mahdollista, kun tietokantaskeemaan ei tehdä rikkovia muutoksia. Paljon huomioitavaa ja tarkennettavaa vielä, jotta rinnakkaiselo voidaan toteuttaa järkevästi ja siitä ei tule liian työlästä toteuttaa. Vaihtoehtoja nykyisen Tuubin suhteen Oman tuotantokäyttöönoton yhteydessä ovat ainakin:
      • 1) Asennetaan myös Tuubiin uusi työtilaporlet, joka käyttää siis uutta palvelukerrosta
      • 2) Jätetään vanha työtilaportlet Tuubiin, mutta disabloidaan integraatiot (Winha, sähköposti...), koska nämä ovat uudistettuna ajossa palvelukerroksessa
      • Eduix arvio, mikä toteutustapa on mahdollista, jotta vältytään käyttöönottohetkellä häiriöiltä. Tuotettava suunnitelma, jossa eri vaihtoehdot analysoidaan. Päätökset voivat vaikuttaa myös asioihin, jotka tulee huomioida Perusrekisterin käyttöönottoprojektissa.  
  • Tiedotteiden osalta huomioitava, että Omassa kirjoitetut tiedotteet eivät näy vanhassa Tuubissa. Ei iso ongelma, hoidettavissa ohjeistuksella. Yksi mahdollisuus myös näyttää jollakin tavalla listaus Omassa tehdyistä tiedotteista, josta pääsee siirtymään uudelle työpöydälle.

 

  • No labels
You must log in to comment.