Monivaiheinen tunnistautuminen estää kirjautumisen. Mitä teen?
Miten varaudun puhelimeni rikkoutumiseen tai katoamiseen?
Oletko suunnitellut, mitä teet, jos puhelimesi menee rikki tai varastetaan? Laadi itsellesi suunnitelma, jonka avulla voit kirjautua palveluihin ensisijaisen puhelimesi toimivuudesta riippumatta. Ainakin nämä vaihtoehdot ovat käytettävissäsi:
- Määrittele toissijaiseksi tunnistautumismenetelmäksi johonkin toiseen hallussasi olevaan puhelimeen (esim. henkilökohtainen puhelin tai varapuhelin) asennettu Authenticator-sovellus. Vaihtoehto Microsoft Authenticatorille on esimerkiksi Google Authenticator.
- Määrittele toissijaiseksi tunnistautumismenetelmäksi tekstiviesti toiseen hallussasi olevaan matkapuhelinnumeroon.
Tämä on tärkeää. Jos et ole tehnyt kumpaakaan yllä mainituista, voit joutua sangen epämukavaan tilanteeseen puhelimesi rikkoutuessa tai kadotessa.
Huomaathan, että kaikkien tunnistautumiseen käyttämiesi laitteiden tulee olla vain henkilökohtaisessa hallussasi. Tunnistautumismenetelmiä ei tule määritellä edes omien läheisten käytössä oleviin laitteisiin.
Näiden lisäksi määrittele joka tapauksessa tunnistautumismenetelmiksi sekä authenticator-sovellus että tekstiviestitunnistautuminen ensisijaiseen puhelimeesi. Puhelimesi rikkouduttua voit siirtää SIM-korttisi väliaikaisesti toiseen, esim. kollegaltasi lainaamaasi puhelimeen. Tunnistaudu sitten tekstiviestin avulla ja lue tekstiviestin sisältämä tunnistautumiskoodi toisen puhelimen kautta. Tekstiviestit nimittäin kohdistuvat puhelinliittymääsi, joka kulkee puhelimesta toiseen SIM-korttisi mukana.
Mikä ratkaisuksi, jos minulla ei ole toista puhelinta?
Valitse esimerkiksi jokin näistä, vaihtoehtoisista keinoista:
- Hanki itsellesi edullinen, käytetty älypuhelin varapuhelimeksi, johon ei välttämättä tarvitse hankkia puhelinliittymää. Sellaisen saat edullisesti, sillä esimerkiksi akun kunnolla ei ole suurta merkitystä — riittää, että jokin authenticator-sovellus toimii puhelimen latautuessa. Liitä varapuhelimesi langattomaan verkkoon. Huolehdi, että ohjelmistopäivitykset pysyvät ajan tasalla, vaikka et aktiivisesti käyttäisi varapuhelintasi. Asenna jokin authenticator-sovellus, kuten Google Authenticator, ja määrittele se toissijaiseksi tunnistautumismenetelmäksesi.
- Jos sinulla on tablettitietokone, voit asentaa myös siihen jonkin authenticator-sovelluksen, kuten Google Authenticatorin.
- Hanki itsellesi käytetty varapuhelin, joka ei ole älypuhelin. Etu edellisiin vaihtoehtoihin verrattuna on se, että päivityksistä ei tarvitse huolehtia eikä puhelinta tarvitse liittää langattomaan verkkoon. Hanki varapuhelimeesi prepaid-liittymä. Prepaid-liittymistä ei yleensä veloiteta kuukausittain vaan käytön mukaan. Niinpä sinulla voi olla varapuhelinnumero, jonka olemassaolosta aiheutuvat kulut ovat hyvin pieniä. Prepaid-liittymään on kuitenkin yleensä ostettava aika-ajoin pieni määrä saldoa, jotta sen voimassaolo ei lakkaa. Määrittele toissijaiseksi tunnistautumismenetelmäksesi tekstiviesti prepaid-liittymäsi numeroon.
Miten toimin, kun ensisijainen puhelimeni on kadoksissa tai rikki?
1. Kun palvelu pyytää sinua tunnistautumaan Microsoft Authenticatorin avulla, valitse Choose another method.
2. Olet yllä olevan ohjeen mukaan ennakoinut tilanteen ottamalla käyttöön vaihtoehtoisia tunnistautumismenetelmiä. Valitse niistä se, joka on parhaiten saatavillasi.
3. Palvelu johdattaa sinut eteenpäin vaihe vaiheelta, kunnes olet tunnistautunut ja kirjautunut.
Jos et ole ottanut käyttöön vaihtoehtoisia tunnistautumismenetelmiä, pääset kirjautumaan vasta sen jälkeen, kun ensisijainen puhelimesi on käytettävissäsi. Voit kuitenkin ottaa yhteyttä Helpdeskiin alla olevin yhteystiedoin. Teemme parhaamme auttaaksemme sinua.
Miten toimin ongelmatilanteessa?
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
- Created by Janne Teräslahti, last modified on 22.1.2024
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 8 Next »
- No labels