Raporttipalvelun toiminta
Aika: 17.2.2015 klo 10 - 12
Paikka: Lync
Läsnä: Lavikainen, Rannila, Ekholm, Peltoniemi, Karjalainen, Vikström, Niskanen, Kuusela, Niittymäki, Stigell, Lakervi, Rauta
Muistio
- Hannu Lakervi ja Ilkka Rauta esittelivät raporttipalvelun toiminnan periaatteet (linkki)
- Esittelyn jälkeen käydyssä keskustelussa tuotiin esille seuraavat asiat
- Saako raportteihin kuvia?
- Kyllä saa, vrt. Pepin tulostuspohjat
- Word-dokumentteihin jne. kuvia luonnollisesti voi myös upottaa
- Sähköiset allekirjoitukset ja niiden sisältämät dynaamiset kuvat
- Esim. QR-koodin upottaminen saadaan tuotettua erilliisellä palvelulla, kyselyyn pohjautuen
- Vrt. kielilausekkeiden hallitseminen raporttipalvelua hyödyntäen
- Miten tulostuspohjat ylläpidetään?
- Pääkäyttäjän työpöydälle sijoitetaan
- Mahdollista konfiguroida per raportti
- Freemarker-tyyppisissä: iso tekstialue, jossa koodia muokataan
- Word-dokumentti file upload -toiminto
- (asiakas otti kantaa, että kuulostaa kokonaisuutena hyvältä)
- Tuleeko tietokannan kuvaus, jotta pääkäyttäjät voivat suunnitella mm. erilaisia tarkastusraportteja Exceliin?
- Raporttityyppi 3 kohdassa otetaan tähän kantaa
- Voi olla niin, että kannattaa tehdä portlet, johon sql-kyselyitä voi tehdä suoraan; lähettää kyselyn raporttipalvelulle ja edelleen tietokantaan - > välittää tiedot käliin
- Voiko yhdistää eri tauluja edellisellä mallilla?
- Kyllä voi; tietokannan puitteissa voi tehdä "ihan oikeita" sql-kyselyitä
- Huomioitava toki, että vain select-kyselyitä, ei update tai delete
- Saako raportteihin kuvia?