Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Info


Tässä ohjeessa kerrotaan mitä sinun tulee tehdä että saat Metropolian tietohallinnon ylläpitämän macOS-tietokoneen käyttöösi.

Ohje ei koske laitteita jotka eivät ole Metropolian ylläpidossa kuten omassa omistuksessa olevat laitteet.

On käytännön syistä tärkeää että teet ohjeen mukaiset toimet siinä järjestyksessä kun ne ovat tässä listattuna.

TÄRKEÄÄ! Olethan hyväksynyt jo ennakkoon pilvipalveluiden käyttöehdot, useat ohjelmistot (esim. MS Teams, Adobe-ohjelmat) käyttävät pilvipalveluita.
Pilvipalveluehdot täytyy olla ennakkoon hyväksytyt ennenkuin ko. ohjelmiin pääsee edes kirjautumaan sisälle, alla linkki:
Metropolian Pilvipalvelut


Perustoimet
1. Kytke kone Metropolian lankaverkkoon mieluiten juuri sillä verkkosovittimella jonka olet saanut koneen mukana (useimmiten USB-C moniporttisovitin).
Henkilökunnan telakkapisteet eivät useimmiten ole toimineet käyttöönotossa käyttöönoton 1. kirjautumisessa johtuen Applen tietoturvasta.
Odota kunnes kone saa kelvollisen IP-osoitteen.
IP-osoite , se näkyy kirjautumisikkunan oikealla reunalla info-osiossa , kohdassa IP. 
Toimiva IP-osoite alkaa numeroilla 10.x.
Jos kone ei saa lankaverkon IP-osoitetta käynnistä kone uudelleen.
Jos uudelleenkäynnistys ei auta kokeile kytkeä kone toiseen telakkaan.
Jos kone ei vieläkään saa kelvollista IP-osoitetta soita Helpdeskin puhelinpalveluun tai käy paikallisessa Helpdeskissä kysymässä voisiko koneen kytkeä suoraan johonkin USB-C-lankaverkkosovittimeen.
TÄRKEÄÄ! Joskus kyseinen telakka- tai verkkosovitin aktivoituu vasta kun koneelle kirjaudutaan paikallisella administrator-tunnuksella (tämän voi tehdä vain Helpdesk).

2. Odota kunnes näytön yläreunassa mahdollisesti oleva oleva punainen pallo katoaa ja kirjaudu sisään koneelle omalla tunnuksellasi.
Jos sisäänkirjautuessa tulee "SecureToken administrator"-kysely ohita se valitsemalla "Bypass".


3. Irrota kone telakasta ja ethernet-verkkokaapelista ja käynnistä se uudestaan.

4. Kirjaudu koneelle sisään ILMAN lankaverkkoa, jos onnistuu niin kone on valmis vietäväksi ulkoverkkoihin.

5. Varmista että tunnuksellasi on admin-oikeudet, katso kohdasta Omenavalikko > System Preferences > Users & Groups > oma tunnus
Jos tunnuksesi tiedoissa ei ole sanaa "Admin" ota yhteys Helpdeskin puhelinpalveluun tai paikalliseen Helpdeskiin.


Langattomat verkot
Kytke kone ensiksi eduroam-verkkoon, käytä siinä tunnusta muodossa omatunnus@metropolia.fi ja salasanaksi oman Metropolia-tunnuksen salasana.

Seuraavaksi kytke kone metropolia-secure-verkkoon, käytä siinä tunnusta perusmuodossa ja salasanaksi oman Metropolia-tunnuksen salasana.


Tulostuksen testaus
Kannattaa kokeilla testitulostukset Canon Papercut -jonoihin.
Tulostus onnistuu vain kun kone on jossain Metropolian lankaverkossa tai metropolia-secure -verkossa.
Varmista myös että tuloste tulee printteristä ulos.


TeamViewer Quick Support
TeamViewer Quick Support-ohjelmaa tarvitaan kun haluat koneellesi etätukea esim. puhelinpalvelun kautta.
Etätukea ei voida toteuttaa jos et ole antanut tarvittavia oikeuksia TeamViewer Quick Support-ohjelmalle.
Ohjeet TeamViewer Quick Support-ohjelman tarvitsemien oikeuksien antamiseen löydät täältä:
TeamViewer etäkäyttö Apple macOS-koneella


DisplayLink Manager-ohjelmisto
Asenna Managed Software Center -ohjelmasta DisplayLink Manager -ohjelma, sitä tarvitaan kun kone kytketään Metropolian telakkatyöpisteeseen.
DisplayLink Manager -ohjelman asennus vaatii mahdollisesti koneen uudelleenkäynnistyksen.


MS Office

Asenna Managed Software Center -ohjelmasta ne MS Officen ohjelmat, joita tarvitset (esim. Word, Excel, Powerpoint, Outlook).
Voit hakea ja asentaa Office-ohjelmat myös täältä: https://macadmins.software/ 
MS Office tulee aktivoida omalla tunnuksella, silloin vasta onnistuu Teams-kutsujen luominen Outlook-ohjelman sisältä.
HUOM! Mikäli olet kumppaniorganisaation (PJK, Konservatorio) työntekijä, niin Metropolia EI tarjoa Officesta pilviversiota vaan joudut käyttämään ns. Volume License -versiota.
Volume Licensen voit aktivoida asentamalla Managed Software Center -ohjelmasta kohteen "MS Office 2019 Volume License". 


MS Outlook
Jos aiot käyttää Outlook-ohjelmaa Macilla se tulee ottaa erikseen käyttöön allaolevan ohjesivun mukaisesti:
Outlook Mac käyttöönotto


Adoben ohjelmat
HUOM! Adoben ohjelmat ovat saatavilla VAIN Metropolian työntekijöiden käyttöön.

Kumppaniorganisaation (esim. PJK, Konservatorio) Adobe-ohjelmien (Acrobat Pro DC, Creative Cloud) lisenssien hallinta on oman organisaationne hoidossa.

Kirjaudu Adobe CC -palveluun omalla Adobe ID-tunnuksellasi.
Voit käyttää myös Metropolia-tunnusta muodossa Etunimi.Sukunimi@metropolia.fi
Adobe-tunnuksissa jokaisella tunnuksella on omat pilvitallennuspaikkansa, omat lisenssinsä ja oikeudet ladata ja asentaa ohjelmia.

Voit asentaa tarvitsemasi Adobe-ohjelmat suoraan Creative Cloud Desktop -ohjelman kautta.

Voit myös asentaa Adobe-ohjelmia Managed Software Center -ohjelman kautta mutta siellä ei ole välttämättä ole uusimpia versioita.
Adobe CC-ohjelmien uusimmat versiot tulevat aina ensin Creative Cloud Desktop -ohjelman kautta tarjolle.
Jos Adoben ohjelmien asennuksissa Managed Software Center -ohjelman kautta on ongelmia niin asenna Adobe-ohjelmat Creative Cloud Desktop -ohjelman kautta.


Verkkolevyt

Koneella pitäisi olla alarivin "Dockissa" kansio nimeltään "Metropolia Shares".
Jos olet kirjautunut koneelle henkilökunnan tunnuksella niin kansion sisällä on erinäisiä pikakuvakkeita verkkolevyihin.
Jos jotain tarpeellista verkkolevyä ei näy tuossa listassa niin siihen voi kytkeytyä tämän ohjeen mukaan:
https://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Verkkolevyt+Macintoshilla


Tarvittavat lisäohjelmat
Voit asentaa tarvittavat lisäohjelmat Managed Software Center -ohjelman tarjonnasta (käytä mielellään Metropolian lankaverkkoa).
Suurin osa ohjelmista tulee näkyville myös ulkoverkossa mutta joissain tapauksissa voit joutua käynnistämään Metropolian VPN-yhteyden saadaksesi ko. ohjelman asennettua.

...