Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Toimet ennen tapahtumaa


WWW-pääsivusto
Tapahtuman verkkotiedotuken aluki laaditaan tilaisuuden WWW-pääsivusto.
Sivulla tulee olla seuraavat elementit:

...

Sisäänheittosivu kannattaa tehdä ainakin laajemmin käytettyihin verkon yhteisöpalveluihin kuten Facebook, Twitter X tai LinkedIn. Opas:  Miten sisäänheittosivu laaditaan eri yhteisöpalveluissa.

Sosiaalinen ilmoittautuminen
Tapahtuman ilmoittautumissivulle on mahdollista asentaa sovellus, joka levittää ilmoittautumisesta osallistujan verkkoyhteisöihin. Tällaista palvelua tarjoaa mm. Twitter X. Kun henkilö ilmoittautuu tapahtumaan, lähtee henkilön Twitter-tilin seuraajille (followers) siitä tieto.

Toinen vaihtoehto on käyttää verkon valmiita tapahtumasivustopalveluja, joista kehittyneimmät lähettävät ilmoittautumisesta tiedon verkkoyhteisöihin ja mikrobloggausalustoihin, toteuttavat erilaisia sähköpostikampanjoita ja hoitavat pääsylippujen myynnin verkossa. Johtaviin tapahtumasivustopalveluihin kuuluu Eventbrite. 

Videot (audiot)
Mikäli resurssit antavat myöden voi tapahtumasta tehdä myös viraalivideon YouTubeen. Jos kyse on konferenssista, voidaan puhujilta pyytää etukäteen 1-2 minuuttiin tiivistetty video tai audio omasta puheenvuorosta, joka toimii ennakkomainoksena. Tiedoston voi ladata YouTubeenYoutubeen, minkä jälkeen sen voi upottaa (embed) tapahtuman pääsivulle ja  sisäänheittosivulle. 

...

Taustakanava
Jo ennen tapahtumaa kannattaa yleisön käyttöön perustaa Twitteriin, Qaikuun tai muuhun mikrobloggausalustaan taustakanava (back channel) ja ilmoittaa osallistujille tapahtuman hashtag eli tunnussanaaihetunniste, joka yhdistää osallistujien mikroblogimerkinnät. Opas: Miten Twitteria käytetään taustakanavana.

Taustakanava on leivottu sisään moderneihin videokonferenssiohjelmiin kuten Zoom, Teams tai Google Meet.  

Toimet tapahtuman aikana

Taustakanava tapahtuman aikana
Sosiaalista mediaa hyödyntävissä tapahtumissa käytetään reaaliaikaista taustakanavaa, jonka avulla yleisö voi esimerkiksi kommentoida esityksiä tai esittää puhujille lisäkysymyksiä.  Taustakanavan avulla tilaisuuteen voivat osallistua jossakin määrin myös ne, jotka eivät ole fyysisesti läsnä. Back channel voi myös markkinoida tapahtumaa potentiaalisille uusille osallistujille.

...

Videot, audiot ja kuvat
Tapahtuman voi kuvata videolle ja striimata nettiin esiintyjien suostumuksella. Silloin tilaisuus avautuu myös niille, jotka eivät pysty olemaan fyysisesti läsnä. Opas: Tapahtumien videointi Metropoliassa. 

Valokuvia kannattaa ottaa jo tapahtuman aikana ja lähettää niitä kuvissa esiintyvien suostumuksella tilaisuuden pääsivulle sekä verkon yhteisöpalveluihin, etenkin Flickriin. Osallistujien kesken sovitaan yhteinen tag eli merkki, joka yhdistää kuvat Flickrissä.

Toimet tapahtuman jälkeen

Videot ja audiot
Tapahtuman videot, audiot ja kuvat julkaistaan WWW-pääsivulla tilaisuuden jälkeen. Yleensä videot kannattaa linkittää ohjelman tai aikataulun yhteyteen (esimerkki). Videoista voi tehdä myös koosteita, joita voi julkaista sisäänheittosivuilla. Videoilla on tapahtuman jälkeen kaksi päätarkoitusta:

...

Tapahtuman pääsivulle ja verkon yhteisöpalveluihin lähetetään tapahtumaraportti sekä loput videot, audiot ja kuvat kiitosten kera.

Kommentoi

Oletko soveltanut näitä välineita ja menetelmiä tapahtumatiedotuksessa? Ovatko kokemuksesi hyviä vai huonoja? Kommentoi Add comment -linkin kautta (sivun oikea alakulma).


Kirjallisuutta

Hermiö, Merimaa, Wallin, Wegmüller, Åman Kyyrö, Hankeviestinnän käsikirja (FI, 2021)