Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Viraalimarkkinointi (virusmarkkinointi, engl. word-of-mouth, WOM) on mainontaa, jossa asiakas osallistuu yrityksen markkinointiprosessiin joko tuotteen käyttäjänä tai kampanjan osallisena. Viraalimarkkinointi perustuu viraaliefektiin (meemi, "nettijuoru", "puskaradio"), jossa tieto leviää verkossa viruksenomaisesti linkitysten ja jatkolinkitysten avulla. Verkon yhteisöpalvelut (Facebook, Delicious, YouTube Youtube, blogit) tarjoavat helpon tavan hyödyntää viraaliefektiä.

...

Nokia lanseerasi kesällä 2009 N97-puhelimensa tapahtumassa, johon oli kutsuttu joitakin aktiivisia ja tunnettuja verkon käyttäjiä eli ns. verkkovaikuttajia.  Tapahtuma videoitiin nettiin ja osallistuivat pystyivät kommentoimaan sitä reaaliaikaisesti Twitterissä.

Politiikka

Barack Obama julkaisi vuonna 2008 presidentinvaalikampanjansa aikana noin 1600 viraalivideota YouTubessa.  Myös äänestäjille annettiin mahdollisuus osallistua kampanjointiin tuottamalla omia Obama-videoita. Obaman toimisto tuotti myös nettiin kampanjaansa tukevan pelin. Varainkeruussa Obama käytti teknistä järjestelmää, joka kertoi lahjoittajalle, kuka muu on lahjoittanut saman rahasumman, jolloin rahan antajat saattoivat kilpailla keskenään lahjoitusten suuruudessa.