...
- Avaus
- Ongelmankuvaus
- ryhmäkäsitteistö
- palvelun sijaitseminen peppi-ekosysteemissä
- Yhteenveto ja tarvittavat toimenpiteet / jatkoaskeleet
- ks. muistio
- Muut asiat
- Ryhmien sorttaustarve opiskelijahaussa
- Päätettiin edetä "nykyisellä mallilla" eli ryhmien sorttaustarvetta ei ole
- Ryhmien sorttaustarve opiskelijahaussa
- Lopetus
Ryhmäkäsite
Käsite | Määritelmä / Tarve | Kommentit |
---|---|---|
Ryhmä | Yleiskäsite (ks. tiptop-määrittely) Hakijasta tulee opiskelija hakuerän perusteella, opiskeluoikeus kuuluu johonkin ryhmään; opetussuunnitelmassa ryhmällä ei käyttöä; pitkälti kyse, että tulee päästä tavoitetilan pohdinnassa nykytilanteesta eroon; aikatietoakaan ei tarvitse olla opetussuunnitelmalla vaan riittäisi opintojaksoille Avainkysymys on, periikö opiskelija ryhmältä tietoja? Ei, korkeintaan tuontivaiheessa siinä mielessä, että pitää täydentää tietoja Ryhmätietoa tarvitaan ainoastaan kausitiedoissa Ryhmäkäsite kaikissa järjestelmissä, vaikea tehdä geneeristä määritelmää Tällä hetkellä winhaan luodaan ryhmiä, jotka siirretään peppiin - viittauksia järjestelmien välillä ehkä tarpeettomastikin Tarvitseeko suunnitteluvaiheessa ryhmistä vielä tietää mitään? Ryhmän tunnus oikeastaan merkitsevä asia, ei sidos ryhmäpalveluun Prosessi: opetuksen suunnittelu + ryhmätunnukset - > datan julkaisu; koulutuksen järjestäminen, ryhmätunnukset luovat pohjan ryhmien luomiselle ja jäsenyyksille; tällöin edellinen vaihe määrittää seuraavan, tieto rikastuu koko ajan; tällä menettelyllä palvelut toimisivat itsenäisemmin Ryhmiä voisi tässä mallissa syntyä mistä tahansa Tiivistettynä: ryhmät syntyvät vasta, kun niitä tarvitaan; pepissä puhuttaisiin siis vain ryhmätunnuksista Ryhmällä ei tule pitää yllä opiskelijaan liittyviä tietoja Nykyään ryhmän kautta liitetty opiskelija johonkin opetussuunnitelmaan, nyt voitaisiin sitoa suoraan opiskeluoikeus opetussuunnitelmaan; toteutukset voidaan osoittaa opiskelijoille tätä kautta Perusrekisterissä historiataulun kautta saadaan muutoshistoria selville (saapumiserää tarvitaan vain perusrekisterissä, tarvitaanko tälle ryhmäpalvelua) Vuosisuunnittelun näkökulmasta opiskelijamäärä on keskeinen tieto Moni taustajärjestelmä pohjautuu ryhmien käyttöön - nämä täytyy huomioida ratkaisussa; tavoitetila täytyy suunnitella huolella ja tarvittaessa miettiä myös "exit-strategia" ryhmäkeskeisyydestä Tamkissa lennossa vaihdetaan saapumisryhmää nykyään, jopa tutkinto-ohjelmasta toiseen samalla alalla; Virran näkökulmasta näyttäisi olevan helpompi toimia tällä tavoin Vaikuttaa siltä, että saapumisryhmä ja hakuerä ovat yksi yhteen; voidaanko luopua koko saapumisryhmän käytöstä Missä tilanteissa nyt ryhmillä tärkeä rooli:
Peppi ei siis tarvitsisi ryhmäpalveluun sidosta, helpottaisi palvelujen rajausta ja vähennetään riippuvuuksia järjestelmien välillä; ryhmäpalvelu voitaisiin toteuttaa niin, että tarvitaan aina tieto ryhmätunnuksesta; eli - erotetaan käsitteet ja rajataan palveult tarkemmin: ryhmätunnus ja käyttäjäryhmä Onko ryhmäpalvelu täysin erillinen mokkula, jota perusrekisteri ja peppi käyttäisivät; organisaatio voisi ottaa kumman tahansa käyttöön ilman tarvetta ottaa toista sisarjärjestelmää käyttöönsä?
Missä vaiheessa tutorryhmät luodaan?
Perusrekisteri itsessään ei tarvitse ryhmiä - onko käyttötarve hauissa? Vai tarvitaanko ainoastaan lukujärjestyksissä ja toteutuksissa?
Ryhmäpalvelu lopulta siis Pepissä? Vai erillisenä mokkulana? Tietoja ei joka tapauksessa tulisi kopioida edestakaisin Ryhmillä ei tee paljoakaan ilman opiskeluoikeuksia jotka kytketään niihin, ja opiskeluoikeudet on perusrekisterissä joten siksi "ryhmäpalvelukin" Ajoitussuunnitelma tarvitsee ryhmiä, mutta se ei itsessään suoraan opetussuunnittelua - osuu jonnekin opetussuunnittelun ja vuosisuunnittelun välille Ryhmistä ei oltane valmitta kokonaan luopumaan Ratkaisu tulisi löytää suunnittelujärjestelmän toimivuuden näkökulmasta Ryhmäkäsitteen sisältö muuttuu prosessin eri vaiheissa, mikä vaikeuttaa käsitteen ymmärtämistä Arkkitehtuurin näkökulmasta asioiden ylläpitämistä kahdessa tai useammassa paikassa ei ole toivottavaa; tämä keskeinen ohjenuora sekä ryhmien että koodistojen osalta
Ryhmätunnusta ei pitäisi voida pitää yllä kuin yhdessä paikassa
Keskipitkällä aikavälillä opetussuunnittelun tulee olla mahdollista myös ilman ryhmiä Hopsin kautta syntyy varsin luotettava tieto tarvittavista toteutusten lukumääristä Miten ajallisesti syntyy tarve eri ryhmille (esim. tuutoriryhmille); tulee huomioida ratkaisumallissa Kustannuspaikka: liittyykö ryhmään vai koulutusohjelmaan - ko.n kustannuspaikka periytyisi toteutuksille Kaksi käyttötapaa ryhmille
Toimittajaa pyydetään:
Ratkaisu: "Uusi Peppi-koodistopalvelu"?
| |
Saapumisryhmä | Perusrekisterissä tällä hetkellä lisätään tietoja saapumisryhmälle (kuten saapumiserälle); kuvaa tietyn koulutusohjelman opiskelijajoukkoa, joka tullut sisään yhdessä haussa (maksimikaudet voi tiputtaa ryhmältä pois) | |
Saapumiserä | Käsite luotu perusrekisterin määrittelyssä: millä tiedoilla opiskeluoikeus tuotu järjestelmään (tämän avulla päästään palaamaan mistä hakukohteesta ja millä tiedoilla opiskelija tuot) "jäädytetty tilanne" lähtötilanteesta Tietoja täydennettävä tuontivaiheessa, sillä kaikki tieto ei tule Opintopolusta / Oilista Vrt. hakuerä nykyään | |
Hallinnollinen ryhmä | Winhassa käytetty siten, että saapumisryhmä pilkottu pienempii osiin esim. opetuksen toteutuksen näkökulmasta, jotta mahtuvat tiloihin; tuutorryhmät ovat yksi esimerkki hallinnollisesta ryhmästä; samat tiedot, mutta eri tyyppi KOulutusohjelma voi luoda hallinnollisia ryhmiä "vapaasti" TAMK:ssa opetuutoriryhmä ja hallinnollinen ryhmä ei ole sama; opetuksen suunnittelu tehdään hallinnollisille ryhmille | |
Pienryhmä | Opetuksen toteutuksessa käytetty ryhmän jaottelu pienempiin osiin | |
jne | ||
Ryhmäpalvelu
Missä ryhmät sijaitsevat ekosysteemissä?
Missä pienryhmät sijaitsevat ekosysteemissä?
jne
...
Opiskelijahaku - ryhmien sorttaustarve (teksti: Ilkka Rauta)
Lyhyesti:
- Nykyisellään käytetään lapsi-vanhempi-suhteita eri tyyppisten tietojen indeksointiin (opiskeluoikeus ja ryhmä(jäsenyys) ovat tässä eri tyyppejä), jolloin toisen tietuetyypin tietoja voidaan käyttää hakiessa mutta ei järjestellessä.
- Elasticsearchin oma dokumentaatio ei listaa lapsi-vanhempi-suhteiden rajoituksia ihan valtavan hyvin, mutta esim. opiskeluoikeuksien järjestely ryhmien tietojen perusteella ei onnistu.
- Syy miksi tällä vaihtoehdolla edettäisiin on se, että se tuli alunperin valittua - ja syy sille miksi se tuli valittua oli se että toteutus oli selkeämpi ja suoraviivaisempi saada aikaiseksi.
- Mahdollisena vaihtoehtona on upottaa ryhmät (tai siis ryhmäjäsenyydet) opiskeluoikeustietueisiin, mutta tämän toteuttaminen vie tietty jonkin verran aikaa.
...