Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Aika: 25.6.2014 klo 12 - 14
Paikka: Liity Lync-kokoukseen          
Läsnä: Lavikainen, Rannila, Peltoniemi, Stigell

Muistio 

1 Avaus

  • Aloitettiin

2 Projektin valmiusasteen seuraaminen

  • Raportointikäytännöt toimittajalta tilaajalle
    • Sprinttien eteneminenetenemisestä tulee raportoida, viikkopalavereissa käydään läpi
    • Viikkopalaveri perjantaisin projektipäälliköiden kesken
      • kokousajaksi sovittiin perjantaisin klo 13 - 14
      • viikkopalaverin tueksi kirjallinen lyhyt raportti, vrt. Laurin tekemät perjantaipäivitykset
    • Ohjausryhmälle
      • Tilaajan työajan käyttö
      • Toimittajan käyttämä työaika ei niin tärkeä kiinteähintaisessa projektissa. Halutaan kuitenkin seurata, että kuormitus oikeassa suhteessa tehtäviin.
      • Valmistumisasteen seuraaminen parempityöaikaa tärkeämpi
    • Heti kun ongelmia, tuodaan esille - läpinäkyvyys molemmin puolin
    • Kun Pakki käynnistyy, yhdistetään yllä olevia soveltuvin osin
      • Wikissä projektien yhdistäminen järkevällä tavallaToinen näkökulma on, projekteista , toisaalta projekteista tulee raportoida erikseen ja osa ryhmistä on eri henkilöistä koostuvia
      • Päätös: kun pakilla wiki, leimataan sivut ristiin (label), yhteiset viikkopalaverit (varmistettu Tapion kanssa)
  • Seurattavat indikaattorit: Milestonet
    • Valmistumisasteesta Valmistumisastetta halutaan seurata prosentein / ja niitä tukevin graafein seuranta, miten eri työkohteet etenevät
    • Mitä ovat seurattavat asiat
      • epicit, vrt. esim. migraatio
        • raportointi ohrylle mallilla: "migraatiosta on toteutettu 40%"
        • prosenttien osalta tulee pystyä  näyttämään, mitä on syntynyt: käyttöliittymät edellä hyvä tapa, josta jo sovittukin (sama koskee myös asiantuntijaryhmiä: toimittajan tulee kertoa noin kuukausi ennen, milloin on mahdollista kerätä kommentteja käyttäjiltä, kommenteille jätetään noin viikko - nämä luontevasti milestoneja projektin milestoneja)
          • testauskäytännöistä tulee sopia samalla: miten, missä, milloin - mahdollisimman hyvissä ajoin, jotta tilaaja pystyy varamaan mm. tilat jne.; ohjeistuksessa huomioitava, että kyseessä alkuvaiheessa "katselmointi" - ei valmiin "testaus"

3 Valmiin määritelmä (Definition of Done) 

  • Valmisteludokumentti
    • Yksittäisen tehtävän DoD

    • Sprintin DoD
    • Releasen DoD
  • Yllä oleva riippuu siitä, tähdätäänkö sprinteissä aina aidosti "potentiaaliseen tuotantovalmiuteen"
  • Tilaajan puolelta kiinnostaa ennen muuta kokonaisuus - release-tason DoD, myös sprinttien kun kyse esim. jostain testattavasta kokonaisuudesta tai keskeisestä palvelun osajoukosta
  • Yksittäisen tehtävän DoD enemmän kehittäjien työväline
    • Lauri vastaa, että toteutuvat 
  • PO:n rooli
    • Mika tilaajan PO
    • oleellista jatkuva keskustelu Mikan, Jaakon, Virven ja Laurin kesken
  • Päätös:
    • Lauri ja kehittäjät valmistelevat DoD:t ensimmäisen sprintin lopussa ja toisen alussa
    • Kommentit projektiryhmältä ja projektin omistajilta (Tuomas, Jussi) sprintin 2 alussa
    • Mika hyväksyy valmiin määritelmän alustavasti heinäkuussa ennen lomiaan, hyväksytetään / informoidaan ohjausryhmää aikanaan

4 Sprintin 1 tilanne

  • Kehityksen yleiskuvaus
    • Suunnitellut tehtävät etenevät hyvin. Ensimmäisestä jää yksi task (ES kuormittavuustestaus) tekemättä, koska sille ei ole vielä edellytyksiä. Tämä tulee työlistalle 3. tai 4. sprintissä.
    • Kokonaisuudessa sprintti edennyt suunnitelmallisesti: tehtävät valmistuvat, kehittäjät ja käyttöliittymäsuunnittelijat tehneet hyvää työtä ja toimittajan ja tilaajan työnjako ja yhteistyö on ollut toimivaa
  • Migraatio
    • Metropolian tiedot toimitettu Eduixille
    • TAMK viimeistään 14.7. xml Eduixille
    • Virran ulkopuoliset tiedot:
      • Kartoitetaan Virran ulkopuolisen tietosisältö Metropolia, TAMK, Eduix yhteistyönä pikaisesti
        • mitä tietoja (esim. toteutuksille ilmoittautuminen)
        • mistä löytyy
        • näkymiä näille
      • sprintissä 2 Eduixin toimesta kartoitus alustavasti
  • Tietomalli
    • Kaavio on siinä vaiheessa, että siihen olisi hyvä saada tilaajan kommentteja
    • Nimeämiskäytännöissä referenssinä huomioitu
      • Korkeakoulujen tietomalli
      • OKSA
    • Päätös:
      • Lauri vie kaavion wikiin toistaiseksi rajatulla käyttöoikeudella Tekniset ratkaisut & sovellusarkkitehtuuri alle
      • Kommentit tilaajalta heinäkuun ensimmäisellä viikolla pe 27.6. mennessä -> jatkojalostus Eduixilla sprintissä 2
      • Metropolia: Mika, Jaakko, jotka osallistavat muita
      • TAMK: Virve, Anna-Liisa
      • Jatkovalmistelun jälkeen tilaajia päättää julkaisusta rinnakkaisprojekteille
  • Käyttöliittymäohjeistus
    • Työn vaihe näyttää hyvältä
    • Asiakas totesi, että toteutuksessa tule muistaa helppokäyttöisyyden (esim. "mahdollisimman vähillä klikkauksilla") olevan keskiössä
    • Lopputestauksessa käli-tiimi mukaan; 
      • Päätös: käyttöliittymätiimi on hyvä lisätä myös organisaatiokaavioon (Lauri lisää)
  • Tietosuoja
    • Työ edennyt suunnitelmien mukaan ja Nixun ja kehittäjien palaveri sovittu elokuun lopulle (doodle käynnissä)

5 Sprinttien 2 ja 3 ylätason tehtävien suunnittelu

  • Käyttöliittymäpohjat
    • Tehtävät suunniteltu jo pitkälti kesän ajalle
  • Virran ulkopuolisten perusrekisterin tietosisältöjen kartoitus
  • Testiympäristön pystyttäminen katselmointeja varten
    • Mahdollisten tehtävien kirjaaminen, mitä edellyttää tilaajalta (organisointi jne.)
  • Prioriteettien pohjana 3. ja 4. sprinttiin esim. otm-/roti-palaverissa laadittu listaus alkupäästä (Lauri täydentää listan - toisessa sprintissä näkökulmana kälien pohjasuunnittelu)
    • koodistojen tekeminen = tulee hakea opintopolku.fi
      • tietomallina pepin hierarkiapalvelut?
    • opiskelijaidentiteetin tarkastelu ja muokkaus
    • hakutoiminnot, kaikkea pitää pystyä muokkaamaan; tulee huomioida mm. tietojen vanhennettavuus (esim. maatieto) HUOM tarkastetaan onko mukana vaatimusmäärittelyssä
  • Muuta:
    • päätettiin, että Lauri tekee ehdotuksen toteutusjärjestyksestä projektipäälliköiden seuraavaan kokoukseen
      • sen pohjalta päätös ylätasolla, missä järjestyksessä toiminnallisia kokonaisuuksia lähdetään tekemään

Pohdintaan miten Pakki / perusrekisterin "yhteiset" tehtävät hallitaan ja suunnitellaan,(todennäköisesti 4. sprintti alkaen)

  • hopsien migraatio
  • suoritusten palauttaminen, opiskelijan perustiedot opiskelijan näkymään uudesta perusrekisteristä Pakissa (hopsissa)
  • opiskelijan työpöydän kälin suunnittelu
    • referenssinä esim. tiptopin kälit, otm kälit

6 Muut asiat

  • Jatkossa sprinttien suunnittelussa toteutusjärjestysehdotus luo hyvän pohjan
    • Lauri tuo projektipäälliköille ehdotuksen seuraavan kahden sprintin asioista
    • Kehittäjien hyödyntäminen listan keräämisessä

7 Lopetus

  • Lopetettiin klo 13.58.