Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: Lisätty vastauksia Ilsen kysymyksiin.

...

  • Yleisesti: Oma -ympäristön tekninen laajentaminen, Peppi 1.4. päivitys.
    • tavoite: elokuussa asennus / 1.4. päivitys, jotta saadaan mukaan Milestone 3.
      • palvelinsuunnitelma työstetään torstain 11.8. palaverissa
    • tavoite: Pakki/Opiskelijan työpöydän ominaisuuden mukana (Tapio)
      • käytännössä kaikki opiskelijan palvelut käytössä, sillä rajauksella, että ilmoittautumiset ja muut kirjoittavat toiminnot ei käytössä - käyttäjä näkee miltä uusi palvelu tulee näyttämään Winhasta siirretyllä datalla
    • Marjaana: nykyiset linkit Peppiin huomiotava; toteutetaan teknisesti siten, että peppi.metropolia.fi ohjaa uuteen osoitteseen
    • Tiedotus päivityksestä valmistellaan ja tiedotetaan heti kun päivitetty Oma on julkaistu.
  • Tärkeimmät toiminnallisuudet projektin tuotoksista:
    • Työtiloista pilotoitava versio
      • Tämä tavoite ei onnistu liitetiedosto-asian vuoksi. Pilotoinnin sijasta työtiloja testataan kattavasti uudella tiedostoratkaisulla stagingympäristössä (torstain teknisen palaverin asialistalla), mikäli edetään esitetyn ratkaisun mukaisesti
    • Tiedotteista versio, joka on integroitu myös työtiloihin
      • teknisesti toteutettu, mahdollista demota pilotissa
    • Keskustelu- ja kommentointitoiminnallisuudet (ensimmäinen versio), integroitu myös työtiloihin ja tiedotteisiin
      • teknisesti toteutettu, mahdollista demota pilotissa
    • Profiilli - ja asetukset (yleisimpiä asetuksia voi muuttaa)
      • perustoiminnallisuus toteutettu ja mahdollista pilotoida. 
      • tarkennettava vielä miten roolikohtaiset asetukset esitetään (katsotaan erikseen)
    • Haku (sis. ainakin keskustelut ja tiedotteet - sisältösivut, jos saadaan siirrettyä).
      • Sisällöntuotanto Omassa on vielä kysymysmerkki. Jos ratkaisu ei ole selvillä seuraavaan kokoukseen mennessä, niin sisältösivuja ei ole mahdollista siirtää tässä aikataulussa.
        • Huomioitavaa on, että tavalliseen sivusisältöön ei kohdistu samoja rajapintatarpeita kuin tiedotteisiin, mutta tärkjeää on, että tuotettuja artikkeleita voidaan nostaa jokaiselle työpöydälle ja mahdollisuuksien mukaan esim. www-sivuille (kirjoitusrajapintoihin ei tarvetta - sisältö voidaan tuottaa keskitetysti)

 

Ilsen kysymykset:

Kysymys: Miten oma.metropolia.fi:ssä näkyvät Tuubin viestintäosiot?

V: Samat palvelut käytössä - ulkoasussa voi olla eroa

Nyt  Nyt liitekuvan mukaisesti tiedotteet ja uutiset etusivulla ja ajankohtaisosiossa
näyttävät ajankohtaisosiossa näyttävät vähän oudolta.

V: Tarkennettava 

 

Vastaus:

Tuubi-keskustelupalstaa ei ole sellaisenaan, vaan tilalla on uusittu, kehittyneempi keskustelupalsta. Se mahdollistaa mm. keskustelujen koostamisen yhteen paikkaan tiedotteiden ja työtilojen sisältä (käyttöoikeudet huomioiden). Keskustelut eivät siis enää katoa esim. tiedotteiden syövereihin. Alla esimerkkikuva:

Image Added 

Kommentti: Smarp-virtaa ei näy ollenkaan.

VVastaus: Upotetaan se etusivulle.

 
Kysymys: Hyvää on se, että Tuubin keskustelu-palstaa ei enää ole.V: Laajempi keskustelutoiminnallisuus
 
Tilalle voisit tulla Yammer-virta. Nythän sille on tilaa Tuubin viestinäosiossa?V: Laitettavissa Omaan, tarkennettava minne; ei kuitenkaan korvaa keskustelualueita (O365 ja Yammer käyttö perustuu vapaaehtoisuuteen).
 
 Kun muutakaan ei ole, niin Yammer on parempi kuin ei mitään. Esim. työhyvinvoinnin kehittämisessä tarvitsemme vuorovaikutuskanavaa, jossa voi jakaa ideoita, ajatuksia, herättää keskusteluja…

Vastaus: Yammer on edelleenkin pilvipalvelu, jonka sisältö tallennetaan EU/ETA-alueen ulkopuolisiin maihin ja Metropolian linjausten mukaan sen käyttö perustuu vapaaehtoisuuteen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että keskustelun sisältöä koskee samat rajoitukset mitä pilvipalveluehdoissa >> on mainittu. Suurempi ongelma on, että Yammerissa käyneitä henkilöitä on koko talossa 839 (käyttäjiä talossa on yli 16 tuhatta), näistä vain pieni osa on ottanut välineen päivittäiskäyttöön. Johtuen pilvipalvelun vapaaehtoisesta luonteesta, Yammer ei tule koskaan saavuttamaan täyttä kattavuutta käyttäjiemme keskuudessa. Siksi sillä ei voida korvata keskustelupalstaa. Mutta toki sillä voi olla oma paikkansa monessa asiassa lisäpalveluna, kuten mainitsit työhyvinvoinnin vuorovaikutuskanavana. Mutta korostamme tässä kohtaa sitä, että työhyvinvoinnistakin keskusteltaessa voidaan aika nopeasti lähestyä arkaluontoisia henkilötieto (mm. terveydentilaa tai sairautta koskevat tiedot), joiden käsittely pilvipalvelussa on henkilötietolain ja Metropolian pilvipalveluehtojen mukaan kiellettyä.

Viestintäosioiden lopullinen käyttöön tuleva rakenne (mitä sisältöjä missäkin kohtaa osiota/sivuja) ei olla vielä määritelty loppuun asti. Tämä tullaan tekemään syksyn aikana Sähköisten työpöytien kehittäminen -projektin projektiryhmässä. Viestinnästä projektiryhmässä ovat Pekka ja Merja. Tällä hetkellä emme näe mitään syytä, miksei Yammer voisi näkyä tuolla, päinvastoin. Ongelmana on, kuten asiantuntijana hyvin tiedät, normaalit www-sivujen rajoitteet eli kaikkea ei voi tunkea samalle sivulle järkevästi. Toistaiseksi olemme pitäneet linjauksena sitä, että pakolliset välineet on oltava näkyvissä ja niitä täydennetään vapaaehtoisilla välineillä/informaatiolla käytettävyyden ja visuaalisuuden rajoitteet huomioiden. Olisi hienoa, jos viestintätiimi voisi tuottaa ehdotuksen projektiryhmälle näistä viestintäosioiden sisällöistä, kun se on ajankohtainen asia. Valmistelun voi toki aloittaa jo nyt.

Kysymys: Yammeriin kirjautuminen samalla tavalla kuin esim. TEM-matkahallintaohjelmaan tai HR-järjestelmään.
Niissä tarvitaan vain yksi ylimääräinen kirjautuminen. Helpottaa Yammeriin pääsyä.
 
Kun muutakaan ei ole, niin Yammer on parempi kuin ei mitään.
Esim. työhyvinvoinnin kehittämisessä tarvitsemme vuorovaikutuskanavaa, jossa voi jakaa ideoita, ajatuksia, herättää keskusteluja…
 
Vastaus: Yammeriin kirjautumisesta. Yammer on Microsoftin tarjoama pilvipalvelu ja Microsoft tarjoaa palvelua maailmanlaajuisesti miljoonille ihmisille ja tuhansille organisaatioille. HR ja TEM ovat Metropolialle tarjottavia sisäisiä palveluita. Näistä kumpikaan ei ole kertakirjautumisen piirissä eli Tuubin/Oman sisältä järjestelmään siirryttäessä käyttäjän tulee syöttää käyttäjätunnus ja salasana. Näin on myös Yammerin osalta. Erona on, että Microsoft ei mitenkään voi tunnistaa suome-käyttäjätunnuksen kuulumista Metropolian eräälle käyttäjälle. Siksi Yammerissa (ja koko Office 365-palvelussa) kirjautumistunnus on muotoa suome@metropolia.fi, jonka perusteella palvelu osaa ohjata kirjautumisen Metropolian omalle adfs-palvelimelle. Siinäkin kirjautumistunnus on samaa muotoa ja Metropolia ei voi sen muotoon vaikuttaa, koska se ohjaa taas käyttäjän takaisin O365-palvelimille. Erona HR- ja TEM-kirjautumiseen on vain tuo käyttäjätunnuksen muoto, johon emme voi vaikuttaa.
 
Kysmys: Olen tekemässä video-ohjeita: Näin teet Tuubi-tiedotteen. Tuubi-uutisen.
Miten  Miten nämä suhtautuvat oma.metorpolia.fi:hin?
Onko  Onko Tuubi-tekniikka ennallaan noissa?
 V: StagingympäristöVastaus: Staging-ympäristö (sen valmistuessavalmistuttua) hyvä on paras vaihtoehto videoiden työstämiseen.