Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Olli-Pekka Kangas: Turku Sights, Surrurreal surroundings

Matleena Laakso: Ruokakuvia

Post

Adobe Spark Post on helppo ja näppärä työkalu tekstiä, kuvia ja erilaisia grafiikoita sisältävien somepostausten tekemiseen. Pientä animointiakin saa postauksiin mukaan. Käyttäjä voi optimoida sisällön esimerkiksi Instagramiin tai Pinterestiin.

...

Ammatillisen verkostoitumisen väline Linkedin on alkanut määrätietoisesti kehittää itseään urasuunnittelun välineeksi. Palvelu on lisäämässä toimintoa, joka antaa käyttäjille vihjeitä relevanteista ja ajankohtaisista työelämätaidoista. (blue star)

Social Media Today

Tapahtuu vuonna 2018

Social Media Today

Alkaneelle vuodelle Social Media Today ennustaa ennustaa vuoden 2018 keskeisiä trendejä yhteisöllisen median alalla. Niitä ovat muun muassa bottien esiinmarssi, automaattinen kuvantunnistus, virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) sekä panostukset videoon. 

Social Media Today

https://www.dna.fi/yrityksille/blogi/-/blogs/milta-nayttaa-teknologiavuosi-2018-?utm_source=dnabusiness&utm_medium=email&utm_campaign=sa_kaikki&utm_content=milta-nayttaa-teknologiavuosi-2018-&ircp=116289074 ?

Whatsapp, kypäräkamerat ja tutkapannat ovat metsästyksen arkipäivää – Voiko hirvijahti muuttua liian helpoksi?

DNA

Toinen taho, joka tekee ennustuksia vuodelle 2018, on DNA. Sen mukaan muun muassa blockchain eli lohkoketjuajattelu tulee kaikkeen IT:hen, 3D-tulostus ottaa harppauksen eteenpäin, chatbotit alkavat puhua suomea ja tekoäly muuttuu realismiksi.  

DNA

Mediamaisteri

Myös Mediamaisteri on intoutunut ennustamaan vuoden 2018 tapahtumia. Sen näkökulma on enemmän eLearningissä. Vaikka termi on jo vanha, nykyään puhuttaneen enemmän digi-alkuisilla sanoilla, niin artikkelissa on tuoreutta: VR ja AR vahvistuvat, pelillistäminen ja videot pitävät pintansa ja yksilölliset oppimispolut on se juttu.

Meidamaisterihttps://yle.fi/uutiset/3-9913401

Tiedonhallinta

Favro

Favro on uusi suunnittelusovellus organisaatioiden tarpeisiin. (blue star)(blue star)(blue star)

...

The Next Web ennustaa kuluvan vuoden keskeisiä teknologiatrendejä. Niihin kuuluvat muun muassa älykkäät sovellukset, esineiden internet, tekoäly, koneoppiminen ja vaikuttajamarkkinointi. 

The Next Web

Lisätty todellisuus

https://thenextweb.com/contributors/2018/01/02/unlocking-augmented-reality-for-business/

https://www.economist.com/news/science-and-technology/21731726-unimpressed-consumers-embrace-relevance-augmented-reality-instead-game

AR & VR -katsaus

Lisätyn todellisuuden tiivis historiikki

The Next Webin artikkeli lupaa otsikkonsa mukaisesti avata lisättyä todellisuutta bisnesmaailmalle, ja kertoo siinä samalla AR:n historiaa. Jo kaksikymmentä vuotta sitten teknologia alkoi saavuttaa tasoa, jota tarvitaan AR-sovelluksiin. Ehkä yksinkertaisimmillaan me kuluttajat näemme AR:ää televisiossa: hyvin tyypillisesti urheilulähetyksissä käytetään lisätietoa varsinaisen kuvan päällä. Uudemmat sovellukset pystyvät toki jo paljon muuhunkin. Artikkelissa kuvaillaan mm. AR:n tarjoamia mahdollisuuksia kiinteistövälitykselle ja sisustustavarataloille. 

The Next Web

Game over, virtuaalitodellisuus?

Laitteet, silmikot, käsiohjaimet ja muut sensorit ovat alkaneet kuluttajistua hintatasoltaan, mutta mitä tapahtuu itse konseptille? Se ei ole onnistunut täysin vastaamaan siihen kohdistuneeseen hypetykseen. Pelaajatkaan eivät ole olleet niin myytyjä VR:lle: sisältö ei ole ollut niin mullistavaa, etenkin kun laitteiden hintataso on ollut kova suhteutettuna niiden kömpelyyteen. Nähtäväksi jää, auttavatko tähän esimerkiksi Microsoftin toimet alustan tarjoamisen muodossa käyttöjärjestelmän kylkiäisenä kehittäjien suuntaan ja samaisen yrityksen laaja laiteyhteistyö (Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo ja Samsung), joka tuo hintoja alas. Käyttäjät janoavat VR:ltä vahvaa immersiivisyyttä, kun taas odotukset AR:n suhteen ovat kevyemmät. Siksi esimerkiksi Apple panostaa siihen suuntaan. Pokemon GO aloitti vyöryn kesällä 2016, joka vienee AR:n voittokorokkeelle.

Tero Pänkäläinen ennustaa uutiskirjeessään, että VR:n suurin hyöty tullee olemaan B2B-ratkaisuissa, esimerkiksi yritysten koulutuksessa, simulaatioissa ja arkkitehtuurin visualisoinnissa. Kuluttajat tulevat törmäämään VR:ään erilaisten demojen muodossa. VR:n kovin juttu kuluttajapuolella on edelleen pelimarkkinoilla, erityisesti PlayStation VR-alustalla - jääden kuitenkin vain innokkaimpien pelaajien ja teknologiafriikkien innostuksen kohteeksi.

Economist

Tero Pänkäläisen uutiskirje: VR/AR-alan kehitys vuonna 2018

VR- & AR-laitteet

Vuonna 2018 suurin kehitys VR-laseissa tulee olemaan langattomuus ja vapaa liikkuminen VR-maailmassa. Näissä laseissa on HTC Vive  -tyyppisten lasien ominaisuudet, mutta ne toimivat langattomasti, täysin itsenäisesti. Ovatko nämä lasit se juttu, jolla päästään kiinni siihen suureen yleisöön, jota VR on kaivannut jo vuosia? Ensimmäiset tätä sarjaa ovat Google Daydreamin alustaa hyödyntävät Lenovo Mirage Solot sekä Oculus Santa Cruzit. Edullisempien lasien kategoriassa Oculus GO tullee olemaan jonkinmoinen hitti 200 dollarin hinnallaan, mutta lasit lienevät kuitenkin suurella yleisöllä käytössä lähinnä 360-videoiden katselussa, sillä lasien käyttötarkoitukset ovat melko rajatut. 

AR-maailmassa kuluttajat kokevat elämyksiä älypuhelimensa ruudulta, jotka tuovat AR:n mahdollisuuksia tutummaksi. Varsinaiset AR-lasit ovat vielä kaukana kuluttajamarkkinoista. Yrityskäyttöön on AR-lasejaan tuomassa useampi valmistaja vuonna 2018: yhtenä esimerkkinä Vuzix Bladet, joiden suuri etu on siinä, että työntekijät saavat kätensä vapaiksi vaikka suorittavat tietoa vaativia työtehtäviä. Lasit tuovat lisätiedot käyttäjän näkökenttään ja sitä kautta nostavat työtehokkuutta.

AR-alan suureksi mysteeriksi tituleerattu Magic Leap avannee AR:n todellista potentiaalia tuomalla tuotteensa markkinoille vuonna 2018. Vaikka lasit onkin suunnattu enemmän kehittäjille, saanemme edes jonkin käsityksen siitä, mihin AR kykenee tulevien 5-10 vuoden kuluessa: mukaan tulee tunnistus siitä, mihin käyttäjä katsoo sekä helpompi tapa ohjata soveluksia käsillään. Hintaluokka tullee olemaan 1000-3000€.

Tero Pänkäläisen uutiskirje: VR/AR-alan kehitys vuonna 2018https://www.engadget.com/2017/11/01/microsoft-hololens-hard-hat-european-expansion/

Uutta kirjallisuutta

Metropolian kirjaston Pinterest-tili tarjoaa katsauksen uusimpaan kirjallisuuteen verkon uusien välineiden, opetusteknologian, yhteisöllisen median ja mobiilipalveluiden alalta. 

...