Metropolialla on 14 046 opiskelijaa, Metropolia opiskelee noin 14 000 ihmistä ja henkilökuntaa on noin 1 500 henkilökuntaan kuuluvaa, . Tietokoneita on 6 500 tietokonetta ja niissä on lähes tuhat erilaista ohjelmistoa tietokoneilla. Näiden käyttö aiheuttaa ongelmien ja kysymysten kirjon, joiden selvittäminen edellyttää järjestelmällistä toimintatapaa.
Asiakkailta Asiakkaiden (opiskelijat ja henkilökunta ja opiskelijat) tulevat lähettämät ongelmakuvaukset ja kysymykset käsitellään palvelupyyntöinä, jotka rekisteröidään *palvelupyyntöjärjestelmään nimeltään Requeste. Sama järjestelmä kirjaa muidenkin Metropolian palveluorganisaatioiden toimeksiantoja: kiinteistöpalvelun pyynnöt ovat jo mahdollisia ja tulossa ovat kuten kiinteistöpalveluiden toimeksiantoja. Järjestelmään liitetään lähitulevaisuudessa myös hakutoimiston, kirjaston ja rekrytoinnin sovellukset.
Vaikka palvelupyyntö voidaan jättää sähköpostitse, puhelimitse ja kasvokkainkin, on sen nopean käsittelyn takeena suoraan järjestelmään asiakaspalveluliittymästä tehty yksityiskohtainen ongelman kuvaus. Kun teet palvelupyynnön Requesteen, täytä kaikki mahdolliset kentät tarkasti. Ongelman tai kysymyksen otsikossa on hyvä näkyä palvelun tai ohjelmiston nimi (ei siis APUA tai Kiire!!!!). Kuvaus-kentässä tärkeitä asioita on itse ongelman lisäksi kertoa, esiintyykö ongelma muilla kuin omalla koneellasi, esiintyykö ongelma koneen uudelleen käynnistämisen jälkeen, onko se ajoittainen vai pysyvä, koska se on alkanut jne. Voit liittää palvelupyyntöön dokumentteja: ruudunkaappaus (käynnistä Word, klikkaa virheilmoituksen tai ongelman sisältävää ikkunaa, paina ALT+PrtSc, klikkaa Wordiä ja liitä kaappaus dokumenttiin (CTRL V)) tai vaikkapa digikameran kuva saatta auttaa jossain ongelmassa. Kun lähetätte kuvia, ÄLKÄÄ lähettäkö niitä BMP-muotoisina (bittikartta) vaan JPG:nä. Katso opas viereisellä palstalla.
Asiakaspalveluliittymässä voit myös kommunikoida käyttäjätuen kanssa palvelupyynttöön liittyvissä asioissa ja seurata palvelupyynnön Asiakaspalveluliittymässä voit myös seurata palvelupyyntösi vaiheita, mikäli ongelman selvittäminen vaatii useita henkilöitä, ja kommunikoida käyttäjätuen kanssa palvelupyyntökohtaisesti. Tiedot palvelupyynnön käsittelyn tapahtumista saat automaattisesti sähköpostilla.
|