Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Miten palautan kadonneen tiedoston verkkolevyltä?

Seuraa sivun Palauttaminen verkkolevyiltä ohjeita.

Miten saan Z-kotihakemiston näkymään verkkolevynä omalla tietokoneellani?

Warning
titleKoskee omia tietokoneita

Tämä vastaus koskee vain muita kuin Metropolian ylläpitämiä tietokoneita.

Seuraa sivun Kotihakemiston "Z" liittäminen verkkolevyksi Webdiskin avulla ohjeita.

Verkkolevyt eivät toimi etätöissä kampuksen ulkopuolella, mitä teen?


Warning
titleKoskee henkilökuntaa

Tämä vastaus koskee Metropolian henkilökuntaa, ei opiskelijoita.


Info
titleWebdisk-palvelu

Käytä Webdisk-palvelua tilapäisratkaisuna, jos et saa verkkolevyä näkymään Windowsin tiedostonhallinnassa. Ohjeet:

Webdisk-palvelun pikaohje

Webdisk-palvelut Apple Mac-koneella

  1. Mikäli olet juuri vaihtanut salasanasi, eikä se ole päivittynyt työkannettavallesi (joudut edelleen kirjautumaan kannettavalle vanhalla salasanallasi) tee tämä ensin:
    1. Avaa VPN-yhteys käyttäen StaffManaged-profiilia.
    2. Paina shift-näppäin pohjassa jonkun ohjelman, esim. Google Chromen, kuvaketta työpöydältä oikealla hiirennapilla.
    3. Valitse Run as different user / Suorita eri käyttäjänä.
    4. Kirjaudu tähän tunnuksellasi ja uudella salasanalla.
  2. Käynnistä tietokone uudelleen.
  3. Varmista, että VPN-yhteys on päällä ja yhteysprofiilina StaffManaged.
  4. Käynnistä työpöydältä löytyvä ReMapNetworkDrives-niminen ohjelma.

Jos ongelma ei ratkennut, tee helpdeskille hyvän käytännön mukainen palvelupyyntö. Liitä pyyntöön myös:

  • IP-osoitteesi. Näet sen menemällä selaimella osoitteeseen https://ip.metropolia.fi.
  • Tuloste komentokehotteesta.
    1. Paina Windows + R.
    2. Kirjoita avautuvaan ohjelmaan Open/Avaa-kenttään cmd.

    3. Paina enter-näppäintä tai klikkaa OK.
    4. Kirjoita net use /del u:
    5. Paina enter-näppäintä.
    6. Kirjoita net use u: \\share-u.metropolia.fi\u
    7. Paina enter-näppäintä.
    8. Kopioi komentokehotteen tulosteet leikepöydälle.
      1. Paina Ctrl + A.
      2. Paina Ctrl + C.
    9. Liitä tulosteet palvelupyyntöön oikean hiirennapin kautta Paste/Liitä-komennolla tai painamalla palvelupyynnön viestikentässä Ctrl + V.

Miten saan lisää tilaa Z-verkkolevylleni?

  1. Ensisijaisesti, poista tarpeettomia tiedostoja Z-levyltä.
  2. Toissijaisesti, siirrä arkistoitavaa materiaalia esim. ulkoiselle kovalevylle.  Henkilökunnan on mahdollista hankkia ulkoisia kovalevyjä oman kustannuspaikan laskuun sopimalla hankinnasta esihenkilön kanssa ja tekemällä hankintapyyntö osoitteessa https://hankintalomake.metropolia.fi/ (Muut IT-hankinnat).
  3. Viime kädessä tee helpdeskiin palvelupyyntö, jossa perustelet lisätilan tarpeen. Tilaa voidaan myöntää pieniä määriä välittömään tarpeeseen.
  4. Mikäli sinulle on myönnetty lisätilaa:
    1. Odota 15 minuuttia.
    2. Käynnistä tietokoneesi uudelleen. Tieto lisätilasta päivittyy, kun kone kirjautuuu ulos Z-levyltä ja takaisin sisälle.

Miten saan käyttöoikeudet johonkin yhteisellä verkkolevyllä sijaitsevaan kansioon?

Warning
titleKoskee henkilökuntaa

Tämä vastaus koskee Metropolian henkilökuntaa, ei opiskelijoita.

  1. Pyydä kansion omistajaa tekemään helpdeskille palvelupyyntö, jossa hän pyytää sinulle käyttöoikeudet kansioon. Palvelupyynnössä tulee olla
    1. kansion tarkka kansiopolku
    2. henkilön nimi, jolle oikeuksia pitää lisätä.
  2. Mikäli sinulla pitäisi jo olla käyttöoikeudet, mutta et pysty muokkaamaan kansiossa olevaa tiedostoa, tee helpdeskille itse palvelupyyntö ja liitä mukaan:
    1. kansion tarkka kansiopolku
    2. kuvaus siitä millä tavalla oikeuksien puuttuminen ilmenee
    3. mahdollinen virheilmoitus.

Jos kyseessä on yhteiskäyttöinen tiedosto, kyse voi olla myös siitä, että sama tiedosto on auki samaan aikaan jollakin toisella henkilöllä. Verkkolevyillä olevia tiedostoja ei voi muokata samaan aikaan. Yhteismuokkaus on mahdollista vain pilvipalveluissa.

Miten toimin ongelmatilanteessa?

  1. Jos käytät työkoneella verkkolevyä, varmista, että VPN-yhteys on päällä ollessasi etätöissä ja pois päältä ollessasi kampuksella.
  2. Jos et Webdiskiä käyttäessäsi pysty tallentamaan tiedostoa verkkolevylle jollain tietyllä ohjelmalla, kokeile kiertää ongelma tallentamalla tiedosto ensin kovalevylle ja siirrä se sitten verkkolevylle tiedostonhallinnan kautta.

Include Page
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Miten toimin ongelmatilanteessa?


I have a problem with the network drive, how do I solve it?