Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Facebook on verkkopalvelu, joka on perustettu Harvardin yliopistossa vuonna 2004. Alun perin se toimi opiskelijoiden sisäisenä verkostona mutta kaupallistettiin ja avattiin suurelle yleisölle vuonna 2006. Facebook aloitti toimintansa yhteisöpalveluna ja sosiaalisen median keskeisenä välineenä. 2010-luvun puolivälissä se alkoi muuttua entistä enemmän geneeriseksi media-alustaksi, joka toimii muun muassa suorien videolähetysten julkaisukanavana ja jonka kanssa lehdistö ja muut julkaisijat tekevät yhteistyötä. 

Palvelun käyttäjämäärä ylitti miljardin rajan lokakuussa 2012. Suomessa käyttäjiä on noin kaksi miljoonaa. 

Facebookin menestys perustui muutamaan tekijään, jotka erottivat sen aikaisemmin markkinoita hallinneesta Myspacesta:

  • Henkilökohtaisuus - käyttäjät esiintyvät palvelussa omilla nimillään.
  • Facebookissa pystyi käyttämään sovelluksia, joita eri ohjelmoijat tarjosivat yhteisöpalvelun käyttöön.
  • Käyttöliittymän siisti ja kompakti ulkoasu. 

...

  • henkilökohtainen sivu, jossa otsikkona on oma nimi
  • merkkisivu yhteisösivu (eli yrityssivu , yhteisösivu tai brändisivu, englanniksi Facebook Page), jossa otsikkona on tuotteen, palvelun, organisaation tai tapahtuman nimi
  • ryhmä, joka yleensä perustetaan jonkin yksittäisen asian tai toiminnan ympärille ja jonka sisällä käydään asiasta keskustelua

...