Webinaarin luonti ja asetukset
Tutustu aluksi zoomin ohjeisiin
Webinaarioikeudet:
- Pyydä webinaarioikeuksia tekemällä palvelupyyntö osoitteeseen hd.metropolia.fi.
- Ilmoita tietoihin tapahtuma, jota varten tarvitset oikeudet sekä ajankohta. Ilmoita myös, mikäli tarvitset reilusti aikaisemmin webinaarioikeudet esimerkiksi linkin luontiin ja markkinointia varten.
Webinaarin luonti ja asetusten määrittäminen selaimessa etukäteen:
- Kirjaudu Zoomin selainversioon osoitteessa metropolia.zoom.us valitsemalla sign in.
- Valitse vasemmasta sivuvalikosta webinar-välilehti.
- Valitse schedule a webinar
- Title, yleensä tapahtuman nimi
- Description (valinnainen), tähän voit kirjoittaa tarvittaessa lisätietoja, jotka näkyvät odotustilassa ennen webinaarin alkua.
- Laita recurring täppä päälle ja valitse recurrence: no fixed time.
- Kun et rajoita webinaaria tiettyyn ajankohtaan, voit rauhassa testata webinaaria ja kaikkia sen toimintoja rajattomasti.
- Webinaariin pyrkiville odotustilaan ilmestyy ilmoitus odottaa, että webinaari alkaa.
- Authentication:
- Jos tapahtuma on Metropolian sisäinen: valitse require attendees authenticate to join.
- Sisäisessä tapahtumassa muista lisätä mahdolliset ulkopuoliset panelistit etukäteen. Kun webinaari on alkanut, ei ulkopuolisia saa millään keinoin sisälle.
- Passcode:
- Jos webinaariin ei vaadita Metropolian tunnuksia, on webinaari hyvä suojata suojakoodilla, jotta vähennetään tapahtumaan kuulumattomien henkilöiden pääsyä.
- Video:
- Tämä kohta tarkoittaa, onko hostien ja panelistien videokuvat automaattisesti heti päällä, kun webinaari alkaa. Asetus ei tarkoita, saavatko he ollenkaan pitää videota päällä.
- Valitse tämä oman harkinnan mukaan, yleensä off.
- Options:
- Q&A, valitse tarvitsetteko käyttöön, tähän liittyvät asetukset tulevat myöhemmin. Yleensä kysymykset on mukavampi ohjata pois chatista muun keskustelun lomasta erilliseen Q&A toimintoon. Q&A toiminnon kautta myös kaikkia kysymyksiä ei tarvitse julkaista osallistujien näkyville.
- Enable practise session: valitse tämä aina käyttöön, jotta webinaaria voi harjoitella ja asetukset laittaa rauhassa ennen aloitusta.
- Enable HD video: valitse oman harkinnan mukaan, huomio että HD-laatuinen video kuormittaa enemmän verkkoa.
- Automatically record webinar in the local: valitse oman harkinnan mukaan, yleensä tallennuksen teko riittää manuaalisesti.
- Include email address attendee report: valitse oman harkinnan mukaan, yleensä ei käytössä. Hyödyllinen toiminto, jos osallistujien tietoja tarvitaan jälkikäteen esimerkiksi yhteydenottoja tai arvontoja varten.
- Alternative hosts: Voit lisätä heti tai myöhemmässä vaiheessa haluamasi muut hostit.
- Paina schedule ja webinaari ilmestyy upcoming-välilehdelle.
- Odota hetki ja sivu uudelleen latautuu, nyt saat lisäasetuksia käyttöösi.
- Scrollaa webinaarisi sivun alas:
- Invitations
- Invite panelists: Lisää tähän kohtaan mahdolliset etäosallistujat, joilla on esitettävää tai sanottavaa. Lisää myös muut tapahtumaan vaikuttavat ulkopuoliset henkilöt (joille et halua kuitenkaan host-oikeuksia), mikäli aiemmin otit Metropolia tunnuksilla tehtävän autentikoinnin (kirjautumisen) käyttöön.
- Kaikki panelisti-roolilla olevat henkilöt saavat oman liittymiskutsun sähköpostiin, joka on henkilökohtainen.
- Panelistien tulee liittyä webinaariin omalla kutsullaan, jotta he voivat välttää Metropolia-tunnuksilla kirjautumisen ja saavat panelisti-roolin.
- Registration settings: voit ottaa etukäteisrekisteröinnin halutessasi käyttöön, yleensä ei ole tarpeellinen jos rekisteröinti tapahtuu jotenkin muutoin.
- Email settings: yleensä ei tarvetta muokata mitään, tutustu ja muokkaa tarvittaessa oman harkinnan mukaan.
- Branding: täältä voit halutessasi brändätä webinaaria esimerkiksi virtuaalisella taustalla. Tutustu ominaisuuksiin, testaa ja käytä tarvittaessa oman harkinnan mukaan.
- Polls/Quizzes & Survey: täältä voit luoda etukäteen kyselyitä tai visoja.
- Q&A: valitse haluamasi asetukset kysymys-vastaus toiminnolle. Voit muokata näitä myös webinaarin aikana.
Ennen webinaaria ja webinaarin aikana:
- Kertaa:
- Webinaaria ennen on hyvä tarkistaa seuraavat kolme tärkeää valikkoa, sillä kaikkien näiden asetuksia ei voi määritellä etukäteen:
Participants-osio:
Valitse more:
- Attendee view: speaker. Valitsemalla speaker-valinnan, katsojien näkymä ei muutu, vaikka host haluaisi muokata omaa näkymäänsä.
- Valitse muut asetukset oman harkinnan mukaan.
Q&A-osio:
Valitse hammasratas yläkulmasta:
- Nämä olet saattanut jo määritellä etukäteen webinaaria luodessa.
- Muokkaa asetuksia oman harkinnan mukaan. Suositeltavaa on ainakin, että osallistujat näkevät vain vastatut kysymykset, jolloin voit tarvittaessa jättää esimerkiksi epäasialliset kysymykset julkaisematta.
Chat-osio:
Valitse kolme pistettä.
- Yleensä käytössä, valitse oman harkinnan mukaan: Panelists can chat with: everyone
- Yleensä käytössä, valitse oman harkinnan mukaan: Attendees can chat with: everyone
Muita tärkeitä asioita muistaa:
- Kokousta ei voi muuttaa webinaariksi.
- Kun webinaari on käynnissä, selaimessa etukäteen määriteltyjä perusasetuksia (poislukien Q&A) ei voi enää muokata.
- Chat tulee tallentaa manuaalisesti ennen webinaarin sulkemista. Jälkikäteen chattia ei saa enää talteen mistään.
- Created by Saija Temisevä, last modified on 11.3.2024