VPN-yhteys GlobalProtect-palvelun kautta, PopJazz Konservatorio ja Helsingin Konservatorio
Tämä ohje on tarkoitettu vain PopJazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion henkilökunnalle heidän käyttäessään Metropolian tietohallinnon asentamia kannettavia tietokoneita.
Etäyhteyttä tarvitaan, kun käytetään Metropolian sisäisiä palveluita Metropolian toimipisteiden ulkopuolelta. Sisäisistä palveluista esimerkkejä ovat mm. talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut, Koulutuskalenteri, projektipalvelimet, educloud ja laboratorioiden järjestelmät. VPN-etäyhteydellä saatava pääsy sisäverkon eri palveluihin määräytyy käyttäjän roolin ja päätelaitteen perusteella.
VPN-apuohjelman käyttö Windows- ja Macintosh-tietokoneissa
Tämä ohje koskee vain Metropolian ylläpitämiä Windows- ja Macintosh-tietokoneita, kuten henkilökunnan työkannettavia PopJazz Konservatorion tai Helsingin Konservatorion henkilökunnan käytössä.
1. Koska kyseessä on Metropolian ylläpitämä tietokone, on GlobalProtect-apuohjelma asennettu siihen valmiiksi. Kuvakkeen ulkonäkö poikkeaa huomattavasti ennen käytetyn Cisco AnyConnectin kuvakkeesta, kuten alla olevasta kuvasta ilmenee. Jos et löydä kuvaketta, ota yhteyttä Helpdeskiin alla olevin yhteystiedoin.
2. Klikkaa Windows-tietokoneesi ruudun alareunasta löytyvää, pienen, harmaan maapallon näköistä GlobalProtect-kuvaketta. Mac-koneessa GlobalProtect-kuvake löytyy näytön yläreunasta.
3. Kirjoita avautuvan GlobalProtect-ikkunan Portal-tekstikenttään osoite vpn-partner.metropolia.fi (toimii vain PopJazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion henkilökunnan käyttäjätunnuksilla)
Näkymä Windows-koneella | Näkymä macOS-koneella |
4. Palvelu kysyy selainikkunassa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Kirjaudu Metropolian käyttäjätunnuksellasi (toimii ainoastaan PopJazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion henkilökunnan käyttäjätunnuksilla).
5. Klikkaa Next.
6. Kilikkaa Open GlobalProtect -painiketta.
7. Odota hetki, kun GlobalProtect muodostaa VPN-yhteyden. Kun GlobalProtect-ikkunassa on teksti "Connected", on VPN-yhteys muodostettu.
Näkymä Windows-koneella | Näkymä macOS-koneella |
8. Kun haluat katkaista VPN-yhteyden, klikkaa GlobalProtect-ikkunassa Disconnect-painiketta.
Miten toimin ongelmatilanteessa?
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
- Created by Janne Teräslahti, last modified on 27.3.2024
- No labels